گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۴۵ :: ۱۳۹۹/۰۴/۰۹
دغدغه برقی شهرک صنعتی تشبندان محمودآباد مازندران

حل مشکل برق شهرک صنعتی تشبندان شهرستان محمودآباد مازندران به یکی از دغدغه‌های مسئولان و صنایع این شهر تبدیل شده است.

مازندران ۳۹ شهرک و نواحی صنعتی دارد که بیش از ۲ هزار واحد صنعتی در این مجموعه ها مشغول فعالیت هستند. شهرک شهدای شهرستان محمودآباد که در میان بومیان به شهرک تشبندان معروف است یکی از شهرک های صنعتی فعال استان بوده که صنایع مهمی از جمله بخشی از تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز صنایع بزرگ مانند لبنیات کاله را در خود جای داده است.

مشکلات تامین برق صنایع و شرکت های فعال یکی از دغدغه ای اصلی شهرک صنعتی تشبندان محمودآباد است که هنوز نیز به طور کامل بر طرف نشده است. سال گذشته بود که یک واحد نیروگاه تولید برق ۱۲ مگاواتی در این شهرک به بهره برداری و وارد مدار شد اما این مسئله نیز نتوانست نیازهای شهرک را تامین کند.

این درحالی بود که مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی مازندران پیش از این اعلام کرد که قصد دارد تا ۲۴ مگاوات برق دیگر نیز به مجموعه شهرک صنعتی تشبندان اضافه کنند در حالی که تا به امروز محقق نشده است.

البته بر کسی پوشیده نیست که احداث نیروگاه مسئله ی زمان بر و نیازمند کارهای کارشناسی وقت گیر و سنجش همه شرایط است. با این حال مسئولان شهرستان محمودآباد گویا دل خوشی از محدودیت انرزی برق در شهرک صنعتی خود ندارند.

فرماندار شهرستان محمودآباد روز دوشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان با اشاره به اینکه توسعه شهرک های صنعتی اولویت نخست در جهش تولید هر منطقه ای است، گفت: شهرک صنعتی تشبندان محمودآباد به دلیل قرار گیری در جغرافیای مرکزی استان و نزدیکی به پایتخت پرجمعیت کشور ظرفیت بالایی دارد.

علیرضا شریعت وجود شهرک صنعتی تشبندان یا همان شهدا را نقطه قوتی در محمودآباد دانست و افزود: متاسانه این شهرک صنعتی با مشکلات عدیده ای روبرو است که عزم جدی برای حل آن وجود ندارد.

وی با بی نتیجه بودن جلسات متعدد در راستای حل مشلات شهرک صنعتی تشبندان محموآباد گفت: برای تحقق بخشیدن به شعار سال در راستای جهش تولید برطرف شدن مشکلات شهرک صنعتی این شهرستان ضرورت دارد و با برطرف شدن این مشکلات راه برای جذب سرمایه‌گذار و افزایش تولید و در نتیجه کاهش بیکاری در سطح شهرستان محمود آباد و شهرو روستاهیا همسایه هموار خواهد شد.

فرماندار محمودآباد مشکلات حوزه انرژی برق را اصلی ترین دغدغه شهرک صنعتی تشبندان عنوان کرد و گفت: متاسفانه کافی نبودن انرژی برق در این شهرک نه تنها راه را برای ورود سرمایه گذاران جدید بسته است ، بلکه شرکت های حاضر شهرک را نیز با محدودیت‌های بسیاری مواجه می کند.

شریعت انرژی برق را نیاز اولیه استقرار واحد های صنعتی و تولیدی داسنت و افزود: برای توسعه شهرک صنعتی و احداث و ایجاد واحد های تولیدی جدید در اولین گام باید مشکلات تامین برق این شهرک برطرف شود.

وی ظرفیت شهرک صنعتی تشبندان را فعالیت همزمان ۱۸۰ شرکت و کارخانه توصیف کرد و افزود: متاسفانه به دیلیل محدودیت در انرژی برق در حال حاضر تنها ۹۰ واحد تولیدی در این شهرک فعال هستند.

فرماندار شهرستان محمودآباد عدم پاسخگویی متولیان امر به نیازهای شرکت صنعتی مازندران را خلاف الگوی جهش تولید عنوان کرد و تاکید داشت که باید مدیران انرژی و شهرک ها هرچه سریع تر به این مسئله پاسخ دهند.

برق تشبندان چشم به راه سرمایه گذار

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: برای حل دائمی مشکل برق شهرک صنعتی تشبندان نیاز به پست ۶۳/۲۰ است که برای این منظور مدیریت شهر حدود سه هزار متر زمین آماده کرده است.

سید مصطفی موسوی با بیان اینکه برای احداث پست مذکور بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است ، افزود : این مسئله از توان شرکت برق منطقه و شرکت شهرک های صنعتی خارج است.

وی راه برون رفت از این مشکل را ورود سرمایه گذار بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ما منتظر هستیم تا شرکت برق منطقه ای مازندران سرمایه گذار معرفی کند تا پروژه را آغاز کنیم.

هیچ شرکتی معطل برق نیست

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران به انتقادات مسئولان شهرستان محمودآباد از محدودیت برق در شهرک تشبندان پاسخ داد و افزود: بر اساس قانون شرکت توزیع برق تحویل ۲۶ مگاوات را به واحدهای تولیدی شهرک تعهد کرده و امتیاز فروخته است.

به گفته موسوی هم اکنون میزان مصرف برق واحدهای تولیدی شهرک تشبندان محمودآباد ۱۲.۵ مگاوات است و هیچگونه تعطیلی یا توقف فعالیتی به دلیل کمبود برق وجود ندارد.

اما وی تاکید کرد که با توجه به برنامه های دولت و استان برای تسهیل زیرساخت سرمایه‌گذاری در بخش تولید و بهره برداری از حداکثر ظرفیت شهرک های صنعتی ، بنا داریم تا مشکل برق شهرک تشبندان به طور کامل رفع شود.

او بار دیگر نیاز به معرفی سرمایه گذار جهت احداث پستن ۶۳/۲۰ را تنها مسئله پیش رو عنوان کرد و گفت: امیدواریم امسال به طور کامل تعهد شرکت های انرژی به شهرک انجام شود.

شهرستان محموداباد یکی از شهرستان های ساحلی مازندران است که بیش از ١٠٠ هزار نفر جمعیت دارد و نرخ بیکاری ان حدود ٩ درصد است.

print

پاسخی بگذارید