گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۸:۵۴ :: ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
دلایل افزایش ۲۵ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث

وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزایش ۲۵ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث را از افزایش نرخ دیه ناشی دانست و گفت این موضوع خارج از اختیار وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی است.

فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی، اظهار کرد: بیمه شخص ثالث از جمله بیمه‌هایی است که ضریب خسارت آن بالا و بالغ بر ۱۱۴ درصد و عملا میزان سود آن معادل صفر است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در نتیجه، افزایش ۲۵ درصدی نرخ بیمه شخص ثالث، از سوی شورای عالی بیمه و با محاسبه بر مبنای نرخ سود صفر صورت گرفته و در این راستا، تنها دغدغه ما، جلوگیری از خسران صنعت بیمه کشور بوده است.

وی افزود: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی به شدت پیگیر بود که امسال مانع افزایش دیه بشود و حتی وزیر دادگستری به کمک آن آمد و در رایزنی‌هایی که با مسئولان قوه قضائیه صورت گرفت، تلاش شد که از رشد نرخ دیه جلوگیری شود اما این اتفاق در نهایت رخ نداد.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه این رقم‌ اصلا مطلوب خود ما هم نیست، گفت: البته فعلا به دلیل عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا، بیمه نامه‌ها تا دو ماه آینده بطور اتوماتیک تمدید شده ولی این تمدید خودکار به منزله “امهال” است و در زمان مقرر، قرار داد بیمه شخص ثالث، انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع طی بخشنامه‌ای از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده و لازم است اطلاع رسانی شفافی در این خصوص صورت بگیرد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بخاطر شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا حمایتهای دولت از مردم، گسترده‌تر شد که از آن جمله، پرداخت کمک معیشتی به سه میلیون نفر از هموطنانی که بخاطر از دست رفتن مشاغل خود در این شرایط امرار معاش آن‌ها دچار مشکل شده است، قابل ذکر است.

دژپسند پرداخت تسهیلات بانکی دو ساله به صاحبان کسب و کار خرد خانگی و غیر خانگی را یکی دیگر از برنامه‌های دولت در این خصوص عنوان کرد و گفت: وام قرض الحسنه‌ای با سود پایین نیز برای این اقشار در نظر گرفته شده که دولت بخشی از آن را پرداخت می‌کند و بخشی را خود بانک‌ها جبران می‌کنند و این وام‌ها هم به حدود چهار میلیون خانوار پرداخت می‌شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به نامه وی به رئیس جمهور برای قرار گرفتن کارمندان نظام بانکی که در عرصه خدمت بخاطر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، در زمره شهدای خدمت، تصریح کرد: از سوی دیگر، سعی کردیم استانداردهای بانکداری غیر حضوری را بگونهای افزایش بدهیم که ضرورت حضور در بانک به حداقل کاهش پیدا کند و بنابر گزارش‌ها، در حال حاضر امکان انجام غیرحضوری عملیات بانکی در بانک‌های کشور وجود دارد.

دژپسند در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درخصوص همیاری سازمان امور مالیاتی با مودیان در شرایط حاضر، توضیح داد: حتی قبل از اینکه بخش خصوصی از ما تقاضا کند، طی نامه‌ای به رییس محترم جمهور، تقاضا کردیم که در حوزه مالیات یکسری تسهیلاتی را برای مودیان، اعمال کنیم که از جمله، مهلتی است که مقرر شد مودیان بتوانند با سه ماه تاخیر، مالیات خود را پرداخت کنند.

وی درباره این‌که جهش تولید بعنوان شعار سال، از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده و در مورد اقدامات بعمل آمده از سوی وزارت اقتصاد، گفت: جهش تولید و رشد اقتصادی اولویت کشور است و نقشه راه آن را تدوین و طی بخشنامه‌ای به همکاران مجموعه وزارت اقتصاد ابلاغ شد و بررسی و نهایی سازی پیش نویس برنامه جامع آن را از صبح شنبه در دستور کار داریم.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید