تاریخ: ۲۳:۱۷ :: ۱۳۹۹/۱۲/۰۲

صف کیلومتری کامیون‌های تجارت و ترانزیت خارجی از چند ماه قبل مسیرهای ورودی، کمربندی و جاده منتهی به بندر و گمرک آستارا را اشغال کرده است و این سئوال همچنان برای رانندگان این وسایل نقلیه بزرگ، گردشگران و بیش از همه شهروندان مطرح است که کی این دیوار طویل کامیونی برچیده خواهد شد؟

“بار کامیون من فرش است و از گنبد کاووس تا آستارا هفت روز در راه بوده و امروز به این شهرستان رسیده ام و نمی دانم چند روز هم باید در صف بمانم تا نوبت خروج از مرز به من برسد.

مرد ادامه می دهد : با این صف کیلومتری که در جاده های آستاراست، شاید هفت روز هم اینجا معطل شوم. البته بار من فاسدشدنی نیست اما خیلی از کامیون ها حامل سبزیجات و میوه و تره بار هستند و کارشان دشوار است. فکرش را بکنید ما رانندگان غیربومی و اغلب خارجی چند روز در داخل کامیون ها در جاده و خیابان و مقابل خانه های مردم می خوابیم و در خیابان نه سرویس بهداشتی هست و نه امکانات رفاهی دیگر. رانندگانی که چند روز قبل از من، به آستارا آمده اند، ناراحتی و عصبانیت در چهره هاشان مشهود است گویا حکایت سرگردانی و دشواری های ما پایانی ندارد.

فکرش را بکنید، ما رانندگان غیربومی و اغلب خارجی چند روز در داخل کامیون ها  در جاده و خیابان و مقابل خانه های مردم می خوابیم و در خیابان نه سرویس بهداشتی هست و نه امکانات رفاهی دیگر.

اینها سخنانی یکی از رانندگان کامیون های تجارت خارجی در خیابان منتهی به بندر آستاراست که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید، با هر کدام از این رانندگان اعم از ناوگان داخلی و خارجی و ترانزیتی که در این روزهای تحریم و کرونایی صحبت کنیم، همه از معطلی چندین روزه در مرز این شهرستان گلایه دارند.

پنج علت معطلی کامیون ها از نگاه مسئولان

معطلی کامیون ها در مرز آستارا از اسفند ماه سال قبل و کمی بعد از شیوع کرونا آغاز شد اما به شدتی که این ماههای اخیر (از نیمه دوم امسال شدت یافته) نبود، به طوری که طی این ماهها و روزها برخی اهالی شهر به دلیل توقف طولانی مدت این خودروها در محلات و مقابل خانه های مسکونی گلایه مند هستند و ترافیک آنها در خیابان های اصلی سبب چند تصادف نیز شده و امام جمعه این شهرستان هم در خطبه های نماز جمعه خواستار چاره اندیشی مسئولان برای رفع این معضل شده است.

۱- رونق صادرات و نبود تیرپارک

بنا بر اعلام اداره کل گمرک آستارا امسال تا ۱۵ بهمن ماه ۲۳ هزار و ۷۳۵ دستگاه کامیون برای صادرات و واردات کالاها از مرز زمینی این شهرستان تردد کرده و با افزایش فعالیت اقتصادی کشور، حجم صادرات از مرزهای این شهرستان دو برابر شده است و این شهرستان رتبه شانزدهم صادرات را در بین گمرکات کشور دارد.

از اینرو فرایند ترخیص این تعداد کامیون به لحاظ ضرورت اعمال رویه های گمرکی زمانبر است و باید از قبل در این شهرستان چند تیرپارک بزرگ برای توقف های طولانی مدت این وسایل نقلیه ساخته می شد.

بیش از ۹۰ درصد کامیون ها حامل کالاهای صادراتی هستند و در روند ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی ۲۴ سازمان دخیل هستند و باید دستگاه ها در طی صادرات یا واردات به طور مستقل مجوزهای خود را صادر کنند و اگر خللی در کار یکی از آنها ایجاد شود، کل فرایند مختل خواهد شد.

۲- محدودیت تنها پل گذر مرزی

مدیرکل گمرک آستارا می گوید: پل قدیمی و فرسوده مرز آستارا حداکثر ظرفیت گذر ۵۰۰ دستگاه خودرو در روز را دارد و الان از حداکثر ظرفیت استفاده می کنیم و گمرک در این خصوص کوتاهی نمی کند، بلکه بالاترین ظرفیت خود را بکار گرفته است.گمرک آستارا: امسال تا ۱۵ بهمن ماه ۲۳ هزار و ۷۳۵ دستگاه کامیون برای صادرات و واردات کالاها از مرز زمینی این شهرستان تردد کرده و با افزایش فعالیت اقتصادی کشور، حجم صادرات از مرزهای این شهرستان دو برابر شده است.

بنابراین به طور میانگین در هر سه دقیقه یک کامیون در مرز تردد می کند و با توجه به حجم نظارت ها و کنترل های نهادها و دستگاه های مختلف در این حوزه و با عنایت به اینکه کنترل ساده گذرنامه یک ماشین چند دقیقه طول می کشد، امکان افزایش تردد بیش از این وجود ندارد.

۳- منع موقت گذر از ناحیه گمرک جمهوری آذربایجان

به گفته مدیرکل گمرک آستارا گاهی همه کنترل ها در هر زمینه به خوبی و به موقع صورت می گیرد به عنوان مثال؛  اگر راننده مشکل گذرنامه نداشته باشد و در کنترل کالا در پایانه مشکلی ایجاد نشود و موضوعات امنیتی به وجود نیاید،  بازرسی میزان سوخت کامیون ها توسط عوامل شرکت نفت سبب کندی تردد می شود.

کریم رسولی می گوید: اگر همه این موارد نیز به موقع و به سرعت انجام و رفع شود، گاهی گمرک جمهوری آذربایجان که مثل گمرک ما شبانه روزی فعالیت می کند، ساعت دو یا سه بامداد ورود از ایران را تا هفت صبح قطع می کند و کامیون ها پشت سر هم صف می بندند و در این مواقع کاری از دست ما ساخته نیست.

۴- حذف “ترانشیپمنت” یا جابجایی کالا

دلیل دیگر روی آوردن کامیون ها به مرز آستارا حذف ترانشیپمنت یا قرارداد جابجایی کالاهاست که بنا بر اعلام اداره کل گمرک این شهرستان حذف آن در تاریخ ۶ بهمن ماه امسال با توافق وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان نهایی شده است.

در سال های گذشته طبق این قرارداد کالاها در گمرک از یک وسیله آورنده به یک وسیله خارج کننده منتقل می شده است، به عنوان مثال؛  کالایی که به قزاقستان حمل می شد،  باید در گمرک آستارا تخلیه و روی کامیون دیگر بارگیری می شد اما بعد از حذف قرارداد،  کامیون های ایرانی بدون جابجایی کالا به طور مستقیم به هر شهری در جمهوری آذربایجان حرکت می کنند و این از عوامل افزایش تقاضا برای خروج از مرز آستارا شده است.

۵- فعالیت عمرانی در مرز جمهوری آذربایجان

حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران دلیل دیگری برای معطلی کامیون ها در آستارا مطرح کرد و گفت: طبق گزارش های واصله، ساخت و ساز در مرز مشترک جمهوری آذربایجان و روسیه از دلایل ترافیک کامیون ها در مرز آستاراست و این موضوع از ناحیه گمرک کشور روسیه پیگیری خواهد شد.

print

پاسخی بگذارید