گروه: اقتصادی
تاریخ: ۱۴:۳۹ :: ۱۳۹۸/۰۲/۲۸

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: بر اساس تصمیم کمیته فنی برنج در تابستان سال گذشته، ملزم به اجرای طرح رتبه بندی شالیکوبی ها هستیم.

قاسم جوادزاده بیان داشت: پس از تهیه چک لیست های موجود ابتدا جلسات توجیهی و هماهنگی با کارشناسان مربوطه در پهنه های مراکز خدمات انجام و سپس عملیات اجرایی این طرح از شهریورماه سال ۹۷ با آمارگیری و ثبت رکوردها با پرسشنامه ها در کارخانه های شالیکوبی شروع شد و ساختارهای فیزیکی، تولیدی و فرایندهای خشک کردن و تبدیل و بسته بندی موجود در آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه تاکنون برای ۴۲۱ واحد تجهیز و نوسازی شده برنامه رتبه بندی هدف گیری شده، گفت: پس از طی مراحل مربوطه بر اساس موارد موجود و حتی فاکتورهای رسمی سال زراعی که برای کشاورزان مربوطه صادر شده بود، امتیازدهی شد و بر اساس امتیازات ۹۵ کارخانه تاکنون در رتبه های برتر قرار گرفتند که این عدد با توجه به سطوح معیارها و بروزرسانی اطلاعات در حال تغییر می باشد.
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار امیدواری کرد که بتوان با تداوم برنامه های پایش و رتبه بندی کارخانجات طی سال های آینده، ضمن نظارت های فنی بیشتر در کارخانجات شرایط و تمهیدات لازم برای استقرار خطوط تبدیل مدرن تر و مجهز در کارخانجات ایجاد شود تا ضمن کاهش ضایعات برنج در کارخانجات، محصولی با کیفیت و درجه عالی در بسته بندی های خوب با برند رسمی گیلان در سطح کشور ارائه شود.
سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان برداشت می شود. گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
در استان گیلان یک هزار و ۸۰۰ واحد شالیکوبی وجود دارد که از این تعداد، یک هزار و ۵۰۰ واحد آن فعال است.
هر ساله کار آماده سازی زمین های شالیزاری از اواخر آذرماه با شخم زمین در سه مرحله انجام و در ادامه، کار خزانه گیری برنج در نیمه فروردین ماه صورت می گیرد و در اوایل اردیبهشت نیز با نشاء و در مرحله پایانی با برداشت برنج که اوایل مردادماه است، به پایان می رسد.

print

پاسخی بگذارید