تاریخ: ۲۲:۰۰ :: ۱۳۹۷/۱۲/۱۶

رونمایی از کتاب اسناد تاریخی فارسیان و دوزین (به همراه اسنادی از گوگلان و فرنگ ) تالیف یکی از فرهنگیان گالیکش روز پنجشنبه در این شهرستان واقع در شرق گلستان انجام شد.

سرویس فرهنگی اقتصاد شمال،  مولف این کتاب تاریخی در مراسم رونمایی آن که در مرکز فرهنگی و هنری گالیکش برگزار شد گفت: این کتاب ۲۶۸ صفحه ای شامل مجموعه ای از فرامین پادشاهان، احکام حاکمان استرآباد و قباله های تاریخی متنوع است.
ابوذر خسروی افزود: مبایعه نامه، اجاره نامه، معاوضه نامه، وقف نامه، استشهاد نامه، مصالحه نامه، مناکحه نامه، التزام نامه، عرضه داشت، نامه های دوستانه و صورتحساب مالی مربوط به روستاهای تاریخی فارسیان، دوزین، فرنگ و طایفه گوگلان از جمله اسنادی است که در این کتاب تاریخی آورده شده است . 
وی افزود: نام ده ها نفر از بزرگان فارسیان، دوزین، فرنگ، گوگلان (حاجیلر ، گرایلی و فندرسک ) از دوره صفویه تا دوره پهلوی دوم به همراه القاب سیاسی، نظامی، مذهبی، قضایی و اجتماعی آنها در این کتاب آمده است . 
خسروی خاطرنشان ساخت: شجره نامه ای بسیار ارزشمند و نفیس از سادات موسوی فارسیان متعلق به دوره شاه عباس دوم صفوی ، شجره نامه ای منحصر بفرد از سادات دوزین و دورجن با فامیلی های گوناگون در سطح دهنه دوزین تا کالپوش، گالیکش ، مینودشت متعلق به دوره کریم خان زند به همراه پنج سند تاریخی متعلق به دوره شاه سلطان حسین صفوی با قدمت بیش از سه قرن از دیگر اسناد تاریخی این کتاب است که برای نخستین بار به چاپ می رسد. 
او گفت: این کتاب با حمایت موسسه فرهنگی میرداماد گرگان و در شمارگان یک هزار جلد به چاپ رسیده است . 
به گزارش ایرنا، در این آیین فرهنگی که معاونین فرمانداری شهرستان گالیکش، اخوان مهدوی محقق گرگانی و تنی چند از مسئولین محلی و فرهنگ دوستان این شهرستان حضور داشتند، از زحمات چندین ساله ابوذر خسروی برای گردآوری این کتاب و تحقیقات دیگر در زمینه های مختلف قدمت تاریخی منطقه گالیکش تقدیر و تشکر شد.
در پایان این مراسم و پس از رونمایی کتاب اسناد تاریخی فارسیان و دوزین، به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی، تعدادی نهال در محوطه کانون فرهنگی گالیکش توسط مسئولین و دانش آموزان دختر کاشته شد.

print

پاسخی بگذارید