تاریخ: ۱۰:۱۰ :: ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
ریزش بازار سیاه دلار با چراغ سبز بازار ثانویه

نرخ دلار همزمان با دومین روز از راه اندازی بازار ثانویه در بازار آزاد روند کاهشی را آغاز کرده و به گفته صرافان نرخ دلار حتی در کوچه پس کوچه های چهار راه استانبول نیز روندی کاهشی دارد.

نرخ دلار در بازار سیاه که در هفته های گذشته ارقامی بالاتر از ۸ هزار تومان را لمس کرده بود، هم اکنون با رقمی معادل ۷ هزار و ۷۴۰ تومان در حال انجام است. در همین حال صرافان بازار می گویند که نرخ دلار در بازار اصلی ارز و چهار راه استانبول روند نزولی را همچنان طی می کند و پیش بینی می شود ریزش قیمت ها ادامه داشته باشد. البته نرخ دقیق این بازار با توجه به آغاز معاملات هنوز قطعی نشده است.

بازار ثانویه ارز روز گذشته با مجوز بانک مرکزی فعالیت خود را به صورت رسمی کلید زد و بر همین اساس ۱۰ هزار درهم حاصل از صادرات غیرنفتی با نرخ ۲۰۵۰ تومان (معادل دلار ۷۵۲۳ تومان) در سامانه جامع تجارت معامله شد.

بانک مرکزی هم برای به رسمیت در آمدن این بازار، در اطلاعیه ای اعلام کرد: برای انجام معاملات ارز بین صادرکنندگان گروه ۲۰ درصدی براساس تقسیم بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت، صرافان مجاز و واردکنندگان کالاهای دارای اولویت سوم وزارت صمت نهایی شده و فعالیت بازار دوم ارز آغاز شده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده این معاملات به دو طریق قابل انجام است: خرید و فروش ارز و امتیاز واردات به صورت توافقی و خرید و فروش ارز و امتیاز واردات در سامانه نیما. در روش اول که خرید و فروش ارز و امتیاز واردات به صورت توافقی است صادرکننده به صورت توافقی، ارز و امتیاز واردات خود را با استفاده از سامانه جامع تجارت ایران به واردکننده واگذار می کند و واردکننده کالاهای اولویت سوم پس از طی مراحل ثبت سفارش، تشکیل پرونده در بانک عامل و اظهار کالا به گمرک، نسبت به واردات اقدام می کند. این روش از روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه اجرایی شده است.

در روش دوم که خرید و فروش ارز و امتیاز واردات در سامانه نیماست صادرکننده به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما اقدام می کند و در طرف مقابل، صراف با توجه به درخواست های خرید ارز موجود بابت واردات ثبت سفارش شده با اولویت سوم، به خرید ارز با نرخ اعلام شده اقدام می کند. پس از خرید و تسویه با صادرکننده، صراف باید به فروش ارز خریداری شده به متقاضی خرید ارز (وارد کننده) برای واردات ثبت سفارش شده اولویت سوم اقدام کند. این امکان نیز از امروز در سامانه نیما فراهم شده است.

اما در این میان اولین خریدار بازار ثانویه که روز گذشته معاملات این بازار را آغاز کرد، اظهارداشت: با توجه به اینکه بازار ثانویه ارز بدون سقف و کف قیمتی و به طور کاملا توافقی است، بدون دامنه نوسان به فعالیت خود ادامه می دهد و منافع صادر کنندگان غیرنفتی را تضمین می کند و در عین حال نیاز واردکنندگان گروه کالایی سه را تامین می کند و باعث ثبات نرخ ارز خواهد شد.

این صراف که نخستین معامله در بازار ثانویه را به نام خود ثبت کرده در پاسخ به این سوال که آیا امکان مصرف ارز در این بازار برای گروه های دیگر هم وجود دارد، گفت: قطعا خیر. در بازار ثانویه تامین ارز توسط صادرکنندگان غیر نفتی (گروه کالایی ٣) انجام می شود و برای وارد کنندگان گروه کالایی سه هم مصرف می شود، سایر گروه ها هم ارز خود را دارند. برای مثال گروه کالایی دو از ارز پتروشیمی ها استفاده می کنند و گروه کالایی یک هم از ارز نفتی.

در همین حال صرافان بازار می گویند هر چند در روز گذشته تنها یک معامله در بازار ثانویه ارز انجام شده، اما همین امر محرکی برای تشویق بازار سیاه دلار برای کاهش قیمت ها شده و حتی می توان گفت بازار آرام شده است.

print

پاسخی بگذارید