معاون امور گمرک
تاریخ: ۱۱:۳۴ :: ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
سابقه بازرگانان برای واردات مواد اولیه در نظر گرفته نمی‌شود

معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد: به منظور تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه ای با منشا ارز حاصل از صادرات، مقرر شد تا سقف و سابقه بازرگانان برای واردات مواد اولیه تولید در نظر گرفته نشود.

مهرداد جمال ارونقی صبح امروز (یکشنبه) و در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: از بندهای مصوبه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرکات است که نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی دارد؛ برای تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه ای با منشا ارز حاصل از صادرات نیز مقرر شد سقف و سابقه برای بازرگانان متقاضی واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید در نظر گرفته نشود و الزام به قرارداد با واحد تولیدی ضرورت ندارد.

وی با بیان اینکه در ۲۰ و ۲۱ تیرماه با همراهی سازمان های دیگر دخیل در تجارت از بندر شهید رجایی بازدید کردیم، گفت: رییس جمهور در دوم تیرماه دستوری درباره رسوب کالا در بنادر به وزیر اقتصاد پیرامون تشکیل کمیته بررسی صادر کرد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران اظهارداشت: در جلسه برگزار شده دستکم ۲۵ فعال اقتصادی با وزیر اقتصاد صحبت کردند و مسایلی درباره ترخیص کالا و مشکلات پیرامون آن مطرح شد.

جمال ارونقی با بیان اینکه در آن مقطع ۱۰۲ هزار کانتینر به عنوان رسوب کالا اعلام شد، توضیح داد: وزارت راه تعریفی دارد که اگر کالایی در حال تخلیه از کشتی است نیز رسوب عنوان می شود و با این فرض ۱۰۲ هزار کانتینر اعلام شد.

وی افزود: مقرر شد وزارت راه در این تعریف تجدیدنظر کند. در عین حال، پیش از حضور وزیر اقتصاد، جلساتی به همراه نماینده بانک مرکزی با فعالان اقتصادی داشتیم و صورتجلسه ای به همراه وزارت صنعت، بانک مرکزی و گمرک در ۱۳ بند ارایه شد.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: ۶۶ هزار کانتینر بررسی شده مربوط به گمرک شهید رجایی بود؛ بنابراین با دستور رییس جمهور و بررسی های صورت گرفته، عدم وجود معنادار کالا به عنوان رسوب در بنادر بود و وضعیت در گمرک شهید رجایی مطلوب است.

وی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر، ۱۳ بند تصویب شده ابلاغ نشده و با نظرات وزیر اقتصاد ارایه می شود.

جمال ارونقی اظهار داشت: مقرر شد ترانزیت کالاهای گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد ممنوع باشد و همچنین کالاهای غیر گروه ۴ در صورتی که معاف از ثبت سفارش موضوع تصویب نامه ۱۱۸۸۷۵ مورخ ۱۱ آذرماه ۹۷ باشد، به مقصد مناطق آزاد نیاز به ثبت سفارش نداشته باشند.

وی تاکید کرد: در عین حال، یکی دیگر از بندهای مصوبه حاکی است برای ترانزیت کالاهای غیر گروه ۴ به مقصد مناطق آزاد در صورتی که کالا جزو ردیف کالاهای معاف از ثبت سفارش نباشد، ثبت سفارش از نوع ورود به مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی کافی است و نیاز به ثبت سفارش دیگری ندارد.

معاون گمرک ایران اظهارداشت: از بندهای دیگر مصوبه ترانزیت داخلی کالا به مقصد سایر گمرکات است که نیاز به ثبت سفارش سرزمین اصلی دارد؛ برای تسهیل ثبت سفارش و ورود مواد اولیه و واسطه ای با منشا ارز حاصل از صادرات نیز مقرر شد سقف و سابقه برای بازرگانان متقاضی واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید در نظر گرفته نشود و الزام به قرارداد با واحد تولیدی ضرورت ندارد.

وی افزود: بحث بعدی که مطرح است اینکه قبل از تحریم ها در اجرای قانون مقررات صادرات و واردات به عنوان نمونه ابزاری در اختیار گمرک بود که می شد نسبت به ترخیص بدون ثبت سفارش اقدام کرد. ملاحظه بانک مرکزی و وزارت صنعت این است که حتما باید ثبت سفارش و یا ثبت آماری صورت بگیرد.

جمال ارونقی گفت: در این زمینه مقرر شد برای واردات کالاهای موضوع بند یک ماده ۳۸ از معاونت حقوقی ریاست جمهوری استعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بندهای مصوبه ۳ دستگاه گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی درباره ضایعات مناطق است که امکان ورود به کشور را ندارد و این قبیل اقلام در گمرکات دپو شده و اجازه ترخیص ندارد. طبق مصوبه جدید وزارت صمت مکلف شد یک بند ذیل بند ۹ ماده ۳۸ آیین نامه مقررات و صادرات بدون انتقال ارز تحت عنوان ضایعات خارج شود، ایجاد کند.

جمال ارونقی تاکید کرد: در مصوبه دیگری، کالاهایی که در کنار کالای اصلی به عنوان مجانی، هدیه یا اقلام بسته بندی به صورت غیرمتعارف ارسال می شود، باید به ثبت سفارش کالای اصلی اضافه شود و وزارت صمت باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.

معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: در بند ۷ مصوبه مقرر شد صورتجلسه ۲۷ اسفند ۹۷ گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت تا نیمه مردادماه سال جاری عملیاتی شده و ارتباط ثبت سفارش با گمرک قطع شود.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در زمان تخصیص ارز، اعتبار کارت بازرگانی را کنترل می کند و این از دیگر مصوبات کمیته بوده است.

معاون گمرک ادامه داد: بند بعدی درباره کسر تخلیه و اضافه تخلیه است و قبلا منفی یک یا مثبت یک درصد اختلاف وزن اعمال می شد که در برخی کالاها قابل اعمال نیست و در تامین ارز نیز بانک دچار مشکل می شود. این مساله باعث انباشت پرونده ها شده بود و کمیته ای در این زمینه برای بررسی تشکیل خواهد شد.

ارونقی تصریح کرد: رییس جمهور پس از ارایه این مصوبات به وزیر اقتصاد دستور داد تا حصول نتیجه، عملیاتی شدن مصوبات را با همراهی دستگاه ها دنبال کند.

معاون گمرک ایران تصریح کرد: تصمیماتی نیز درباره جلوگیری از ایستایی کالاهای وارداتی در گمرکات به ویژه کالاهای اساسی گروه یک و دریافت مابه التفاوت گروه یک و دو کالایی اتخاذ شد که وزارت صمت باید پیگیری کند.

۱۷ هزار تن گوشت در بندر شهید رجایی موجود است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار تن گوشت در بیش از ۹۰۰ کانتینر در بندر شهید رجایی موجود است، گفت: ۳۰ تا ۴۰ هزار کانتینر کالا مریوط به گروه ۴ کالایی است که به سازمان اموال تملیکی برای فروش ارایه شد.

معاون گمرک ایران تصریح کرد: تمامی کالاهای اساسی در مسیر سبز تعریف شده و به صورت شبانه روزی ترخیص می شوند. در عین حال، ۸۰۳ قلم کالا از سوی ستاد تنظیم بازار به عنوان کالای اساسی تلقی شده و برای بررسی ارزش دقیق کالاها پیشنهاد گمرک استقرار در وزارت صمت و بررسی دقیق ارزش کالاهای وارداتی است.

ارونقی گفت: پیشنهاد بعدی این بود که ۸۰۳ قلم یاد شده را ۱۵ درصد تلورانس ارزشی در نظر بگیریم که قابل پذیرش باشد. وزارت صمت و بانک مرکزی موظف شدند اقدامات لازم برای اجرایی شدن بندهای مصوبات را انجام دهند.

print

پاسخی بگذارید