معاون منابع طبیعی نوشهر
تاریخ: ۲۳:۰۱ :: ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
سالانه ۱۱ تن خاک در هر هکتار در غرب مازندران دچار فرسایش می‌شود

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران - نوشهر گفت که سالانه ۱۱ تن خاک در هر هکتار در این منطقه به دلیل چرای بی‌رویه دام‌ها در مراتع دچار فرسایش می‌شود.

محمدرسول رجبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این آمار بر اساس تجزیه و تحلیل داده های ایستگاه های آب سنجی وزارت نیرو در یک بازده زمانی ۱۰ ساله به دست آمده است.

وی با اعلام این که از حدود ۶۴۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران حدود ۹۰ درصد کوهستانی و  خاک آن در معرض فرسایش آبی قرار دارد ، گفت : بقیه عرصه های ملی هم در حاشیه روستاها و چسبیده به  اراضی کشاورزی است و متاسفانه خاک این مناطق بیشتر به خاطر چرای بی رویه دام ها و عوامل دیگری مانند معدن کاوی ، خشکسالی ، جاده سازی و نیز لغزش زمین دچار فرسایش می شود.

رجبی گفت :  امروز مشخص شده در هر نقطه از عرصه های جنگلی که گذرگاه دام ها بوده خاک بشدت دچار فرسایش  شده مانند مراتع ” کندوان ” ضمن این که  معدن کاوی هم در فرسایش خاک این منطقه بی اثر نبوده چرا که سبب تخریب آبراه ها در  مسیرهای منتهی به رودخانه ها شده و وقتی که بارندگی شدید رخ می دهد جریان سیلاب ها که همراه با گل و لای است باعث فرسایش خاک می شود.

وی با تشریح اقدامات انجام شده برای جلوگیری از فرساش خاک در منطقه ، گفت : از آغاز دولت دولت دوازدهم تاکنون بیش از ۳۲ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری بیولوژیکی نظیر بذرکاری و نهالکاری ، مکانیکی مانند احداث بندهای رسوبگیر گاویانی  و سنگ ملاتی و بیو مکانیکی مانند ماکت بندی و تراس بندی و دیگر اقدامات از جمله حفاظت و قرق مدیریت چرا هزینه شده است.

او افزود : نتایج این اقدامات مثبت سبب شده تا بیش  از ۲۰۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی این منطقه زیرپوشش حوضه آبخیز قرار گیرد.

وی از افزایش چند برابر اعتبارات پیشگری از فرسایش خاک در غرب مازندران خبر داد و گفت : تا پیش از سال ۹۷ اعتباری برای پیشگیری از فرسایش خاک سالانه حدود ۷۴۲ میلیون تومان بود که در سال ۹۷ به هفت میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مازندران دارای ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی به مرکزیت ساری و دیگری به مرکزیت نوشهر است. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه نوشهر که با عنوان غرب مازندران هم شناخته می شود ۳۱۳ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار هکتار مرتع را از رامسر تا رُویان زیر پوشش دارد. مجموع مساحت حوزه آبخیزداری این منطقه هم ۶۴۰ هزار هکتار است.

print

برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید