تاریخ: ۹:۲۴ :: ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
سایه انتخابات روی میز مذاکره

مذاکره کننده ارشد ایران همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا و نحوه لغو آنها گفت: در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد.

گروه سیاست خارجی- مناقشه و مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی چند دهه گذشته با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده است. بالا و پایین‌هایی که حالا حتی در دور مذاکرات جدید هم دیده می شود و گاه تبدیل به ضد و نقیض برای امیدواری یا عدم امیدواری می شود. حتی عباس عراقچی نیز طی دو روز گذشته دو واکنش تقریبا متفاوت نسبت به این مذاکرات داشته است در حالی که گفته بود مسیر طولانی برای مذاکره در پیش است در مصاحبه‌ای گفته بود نسبت به این توافق خوش‌بین هستم. به نظر می‌رسد این دور از مذاکرات نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۵ تفاوت‌های اساسی دارد. زمان در حالی سپری می‌شود که نه تنها به انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک می‌شویم که یک و نیم ماه نیز از مهلت سه ماهه به آژانس بیشتر باقی نمانده است.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به پیچیدگی‌هایی که گفتید آیا این واقع بینانه است که روند راستی آزمایی و احیای برجام تا قبل از انتخابات ایران تمام شود؟»، گفت: برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است.
سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه پس از نشست کمیسیون مشترک در وین، جمعه شب در گفت‌وگو با پرس تی وی درباره نتایج مذاکرات سه روزه وین اظهار کرد: نتیجه‌ای که تاکنون به آن رسیده‌ایم، این است که در مسیر درستی هستیم. تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بود. همچنان نیاز است بحث‌ها ادامه یابد. به ویژه موضوع رفع تحریم‌ها که موضوع پیچیده‌ای است. امروز گزارش‌های‌ها دو گروه کاری را شنیدیم. تصمیم گرفتیم فرصتی داده شود که اعضا به پایتخت‌های خود بروند و مشورت‌های لازم را انجام بدهند و چهارشنبه هفته آینده برای ازسرگیری گفت‌وگوها بازگردند.
مذاکره کننده ارشد ایران همچنین در مورد تحریم‌های آمریکا و نحوه لغو آنها گفت: در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد. آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آنها بازگردند. آنها باید تحریم‌ها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. این موضوعی است که تقریبا همه با آن موافق هستند.

print

پاسخی بگذارید