مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد مطرح کرد
تاریخ: ۰:۲۷ :: ۱۳۹۷/۱۰/۰۸

رضوانی از سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی در امیرآباد در ۹ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش اقتصاد شمال ، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیاوش رضوانی مدیر بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد،  از سرمایه گذاری ۱۴۵ میلیارد تومانی بخش خصوصی در این منطقه در ۹ ماه گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی کرد که تا پایان سال، ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری از سوی این بخش انجام شود.

رضوانی افزود: در سال‌های گذشته  بخش خصوصی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در بندر امیر آباد سرمایه‌گذاری کرده بود.

وی یادآوری کرد: بندر امیرآباد حدود ۱۷ سال با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۹۰۰ میلیارد تومان تجهیز و تکمیل شده است که بخش دولتی ۷۰۰ میلیارد تومان و بخش خصوصی ۱۲۰۰ میلیارد تومان در این بندر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: ایران از مدت‌ها پیش توسعه بنادر شمالی کشور را مورد توجه قرار داده و این مهم با اتفاقاتی که در سواحل کشور‌های حاشیه دریای خزر از جمله کشور‌های ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و روسیه در حال انجام است، سرعت بیشتری گرفته است.

وی با بیان اینکه در بنادر شمالی ایران و کشور‌های همسایه حدود چهار نوع کالا جابجا می‌شود که این میزان، باید از رشد بیشتری برخوردار باشد، افزود: تلاش می‌کنیم بنادر شمالی کشور را مدرن و تجهیز کنیم.

رضوانی در عین حال بنادر شمالی ایران را در مقایسه با بنادر کشور‌های همسایه بسیار مدرن‌تر دانست و گفت: توسعه و تجهیز بنادر شمالی کشور طبق برنامه ششم توسعه، در دستور کار قرار دارد.

وی بندر امیرآباد را یکی از بنادر بزرگ کشور و سومین بندر از نظر مساحت دانست و گفت: این بندر به دلیل جاذبه‌های بسیار طبیعی و توسعه‌ای، منطقه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

مدیر بندر امیر آباد، توسعه حمل و نقل چند وجهی را اولویت مهم اقدامات در این بندر عنوان کرد و افزود: بندر امیرآباد حدود ۲۵ کیلومتر ریل دارد و یکی از اهداف ما بهره‌مندی بیشتر از ریل و توسعه آن در این بندر به منظور توسعه ترانزیت و صادرات است.

وی افزود: اکنون در حال ساخت اسکله‌ای هستیم که حدود ۹۵ درصد آن که شامل پس‌کرانه و خطوط ریلی می‌شود، این اسکله آماده شده، اما در حال ایجاد تغییرات روی ضربه‌گیرها، پل‌های اتصال و جک‌ها هستیم که امید است تا هشت ماه آینده اسکله راه اندازی شود.

رضوانی ادامه داد: در نظر داریم، بخشی از بار‌ها که با واگن حمل می‌شود را سریع با واگن‌های یخچالی جابجا کنیم تا از این طریق هزینه تمام شده بخش خصوصی را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم.

این مدیر بندر، از انتخاب پیمانکار برای تکمیل ۱۰۰ درصدی پروژه فوق خبر داد و گفت: در صورت انجام این کار، حدود ۳۵ درصد ریل ما مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و می‌توانیم ترمینال کانتینری خود را توسعه دهیم.

وی افزود: بندر امیرآباد تنها بندری است که تجهیزات و امکانات کانتینری تخلیه و بارگیری را نسبت به سایر بنادر شمالی دارد.

گفتنی است، بندر امیرآباد در شمال بهشهر در شرق استان مازندران و ۵۱ کیلومتری ساری واقع شده؛ وسعت این منطقه ویژه اقتصادی یکهزار هکتار است و با قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال – جنوب و بهره مندی از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمی در ابعاد ملی و منطقه‌ای ایفا می‌کند.

با توجه به اهمیت استراتژیکی دریای خزر و وجود بازار‌های بزرگ اطراف آن، همراه با پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژی، حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا، توسعه این بندر مورد توجه ویژه قرار گرفته و با اجرای طرح توسعه در سال‌های آینده، به ویژه فعال‌تر شدن کریدور شمال – جنوب، این بندر نقش شایسته خود را در اقزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی و تجارت بین‌المللی ایفا کند.

print

پاسخی بگذارید