تاریخ: ۱۹:۱۶ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
سفیر ایران : گیلان  از استان‌های پویا در ارتباط با گرجستان است

سفیر جدید ایران در گرجستان ، گیلان را از استان های پویا و دارای ظرفیت های فراوان همکاری با این کشور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان ، اکبر قاسمی پیش از ظهر یکشنبه ۲۷  مهر در دیدار با استاندار گیلان اظهار داشت: با توجه به وجود قدمت بالای روابط، ظرفیت سازی برای گسترش فعالیت های اقتصادی و توسعه مناسبات فرهنگی و اجتماعی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد تحرک در ارتباطات دو کشور، زمینه سازی برای حضور تجار گیلانی در قالب برگزاری نمایشگاه عرضه توانمندی ها را در دستور داریم، افزود: از تمامی امکانات و فرصت ها برای رونق ارتباطات و مناسبات دو کشور بهره می‌گیریم.

استاندار گیلان نیز در این دیدار گفت: اراده ای جدی بین مدیران اقتصادی و بازرگانان گیلانی برای رونق بیشتر ارتباط با همسایگان شمالی وجود دارد و ایجاد سرای تجاری ایرانیان در گرجستان، موجب گسترش مناسبات و توسعه مبادلات می شود.

ارسلان زارع به پیشینه افزون بر دو دهه ارتباطات گسترده سیاسی، تجاری و اقتصادی بین دو کشور به ویژه با محوریت گیلان اشاره و اظهار کرد: به سبب همدلی، عزم و اراده قوی موجود در سطح مدیران اقتصادی استان و همچنین تجار و بازرگانان گیلانی، فضای مطلوبی در خصوص گسترش مبادلات تجاری با همسایگان شمالی وجود دارد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری استان گیلان در صادرات غیرنفتی طی سال‌جاری و رشد بیش از ۳۵ درصدی این شاخص تا زمان حاضر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کرونایی برای گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه، رویکرد ارتباط تصویری در دستور کار قرار گرفته و پس از بهبود شرایط این بیماری، حضور میدانی مسئولان دو طرف به طور قطع تقویت می شود.

زارع با یادآوری اینکه عمده چای تولیدی در کشور مربوط به گیلان است، از آمادگی این استان برای همکاری در جهت تأسیس کارخانه مشترک فرآوری و بسته بندی چای توسط بخش خصوصی در گرجستان خبر داد .

وی ادامه داد : تشکیل سرای تجاری ایرانیان در گرجستان همچون روسیه و نیز برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی، بازرگانی و کشاورزی در جهت گسترش روابط تجاری ، اثربخش است.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: با توجه فرصت های سرمایه گذاری موجود در گیلان به ویژه منطقه آزاد انزلی و نیز پیوندهای فرهنگی و اجتماعی دو کشور بستر حضور سرمایه‌گذاران و توسعه روابط در زمینه های مختلف مهیاست.

گیلان در کرانه جنوبی دریای خزر با داشتن دو بندرگاه انزلی و کاسپین از مراکز مهم تجاری شمال کشور محسوب می شود. برنج ، چای، زیتون عمده ترین تولیدات استان گیلان را شامل می شود.

گُرجِستان کشوری است در منطقهٔ قفقاز اوراسیا که در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد و از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان، و از جنوب شرق با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. پایتخت و بزرگترین شهر آن تفلیس است. گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار دارد.

گرجستان در شرق با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است که طول آن ۳۷۴٫۴ کیلومتر می‌باشد. دو راه عمدهٔ ارتباطی گرجستان با شرق، دریای خزر و ایران از این نقطه می‌گذرد (جاده زمینی و راه‌آهن) علاوه بر آن، لولهٔ انتقال نفت باکو-سوپسا نیز از این مرز می‌گذرد.

کشور گرجستان به دلیل برخورداری از امتیازاتی مانند دسترسی به آب‌های آزاد، آب و هوای مناسب، کشاورزی پیشرفته، معادن، بهره‌برداری از صنایع و صنعت گردشگری از ثروتمندترین جمهوری‌های شوروی سابق به‌شمار می‌آمد؛ و مردم آن از استاندارد زندگی بالایی برخوردار بودند. اما پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، وقوع جنگ‌های داخلی از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میلادی، اقتصاد گرجستان را به عنوان یک کشور تازه استقلال یافته با بحرانی شدید مواجه ساخت. اما در سال‌های اخیر کشور گرجستان نسبت به کشورهای اطراف خود و همچنین کشورهای همتراز خود از اقتصادی پیشرفته و نوین برخوردار شده‌است و رشدی قابل توجه در روند رشد اقتصاد گرجستان مشاهده شده است.

صنعت شاخه اصلی اقتصاد گرجستان محسوب می‌شود و نقش زیادی در تولید مجموعه اقتصادی این کشور دارد. صنایع گرجستان ارتباط نزدیکی با اقتصاد دیگر جمهوری‌های شوروی داشت و به لحاظ تأمین مواد خام، انرژی و لوازم یدکی وابستگی زیادی به روسیه و دیگر جمهوری‌های شوروی داشت و به همین دلیل در سال‌های پس از استقلال، صنایع این کشور خسارات زیادی را متحمل گردید. به گونه‌ای که تا سال ۱۹۹۴ میلادی، تقریباً یک سوم کارخانجات گرجستان دست از تولید کشیدند. اما پس از مدتی صنعت گرجستان رشد زیادی کرد و به شکوفایی رسید و سرمایه‌گذارهای زیادی برای ساختن کارخانه به گرجستان آمدند. گوشی‌های هوآوی و سونی برای اروپا در گرجستان ساخته می‌شوند.

در بین محصولات صنعتی گرجستان، صنایع غذایی ۴۰ درصد، صنایع سبک بیش از ۲۰ درصد، ماشین‌سازی و صنایع فلزی افزون بر ۱۳ درصد از حجم تولید صنعتی را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین موسسات صنعتی تولید مصنوعات چوبی در این کشور فعالیت دارند. تولید ظروف شیشه‌ای و بلوری، مصنوعات سرامیک و فلزات ماشین‌سازی و صنایع نظامی از دیگر رشته‌های فعالیت صنعتی گرجستان است.

گرجستان از نظر تولید برق آبی جایگاه مهمی در بین کشورهای مستقل همسود و کشورهای اروپایی دارد. این کشور از نظر تولید برق آبی، از بسیاری از کشورهای اروپایی جلوتر است. در حال حاضر برق مورد نیاز سالانه گرجستان، حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت است که تمامی این مقدار در خاک خود گرجستان تولید می‌شود. همچنین گرجستان، برق اضافی خود را به کشورهای اطراف مانند ارمنستان، آذربایجان و ترکیه صادر می‌کند.

print

پاسخی بگذارید