تاریخ: ۲۱:۵۳ :: ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
سقف سهمیه سوخت وانت بارها برداشته شد

رئیس سازمان راهداری از فعالیت ۲.۳ میلیون وانت‌بار خبر داد و با بیان "فقط ۷۰ هزار دستگاه کارت هوشمند معتبر دارند،گفت:سهمیه سوخت وانت‌بارها سقفی ندارد.

سه روز پیش مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره سهمیه سوخت وانت‌بارها گفته بود:‌بر اساس قوانین بالادستی هرگونه تردد در جاده‌های برون‌شهری نیازمند سند حمل یعنی بارنامه دارد. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به منظور سازماندهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره‌برداری و تردد وانت‌بارها در جاده‌های برون‌شهری و همچنین ارتقا سطح ایمنی در جاده‌های کشور دستورالعمل مربوط به ساماندهی این ناوگان را جهت تسهیل اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده از  ۲ سال قبل ابلاغ کرده بود.

غلامحسین دغاغله افزود: بر این اساس صاحبان و رانندگان وانت‌بارها ملزم شده‌اند که برای تردد در جاده‌ها باید سند حمل یا همان بارنامه را دریافت کنند. از سوی دیگر با توجه به این‌که بحث سهمیه بندی سوخت اجرایی شده است مقرر شده ناوگان وانت‌بار بر اساس میزان پیماش مطابق اسناد حمل، سوخت مورد نیاز تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد:‌ یکی از ملزومات مباحث مربوط به پیمایش این است که راننده و ناوگان باید کارت هوشمند داشته باشند تا بتوانند بارنامه گرفته و در جاده‌ها تردد داشته باشد. بنابراین مطابق اطلاعات بارنامه‌ها، میزان پیمایش وانت‌بارها در هر ماه محاسبه شده و سوخت بر اساس پیمایش به این ناوگان تعلق می‌گیرد.

مقام مسئول سازمان راهداری بیان کرد:‌در مرحله اول تخصیص سهمه سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای وانت‌بارها کم مصرف ۳۰۰ و برای وانت‌بارها پر مصرف ۴۰۰ لیتر به صورت علی‌الحساب در نظر گرفت. از ماه آینده (بهمن ۹۸) بر اساس اسناد حمل به وانت‌بارها سوخت تعلق می‌گیرد و صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن ۹۸ کارت هوشمند را دریافت کنند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند. به همین دلیل از همه صاحبان و رانندگان وانت بارها تقاضا می‌کنیم به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانه‌های ادارات کل برای ثبت نام مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد وانت‌بار در کشور داریم، اظهار کرد:‌ بر اساس آمار حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه وانت‌بار در کل کشور داریم که تعدادی از آنها در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری فعالیت می‌کنند. حدود ۵۰ درصد (۱٫۱ میلیون دستگاه) وانت‌بارها برون‌شهری هستند و باید برای فعالیت اسناد حمل (بارنامه) دریافت کنند و چنانچه تا اول بهمن کارت هوشمند و سند حمل را دریافت نکنند هم پلیس با این ناوگان برخورد می‌کند هم این‌که در تخصیص سهمه سوخت دچار مشکل خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از ۱٫۱ میلیون دستگاه وانت‌بار فعال در حوزه برون‌شهری چه تعداد کارت هوشمند دارند،‌گفت: واقعیت آن است که استقبال صاحبان و رانندگان وانت‌بارها برای کارت هوشمند خیلی کم بوده است؛ مهم‌ترین دلیل این بوده که نیازی به دریافت کارت هوشمند نمی‌دیدند چراکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش نبود. ضمن این‌که خیلی از رانندگان و صاحبان وانت‌بار به واسطه آنکه در جاده‌ها اعمال قانون نمی شد و به اصطلاح سختگیری آنچنانی برای بارنامه نبوده تا امروز حدود ۷۰ هزار دستگاه برای کارت هوشمند ثبت‌نام کرده‌ و آنرا دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امروز با اعلام این‌که ۲٫۳ میلیون دستگاه وانت‌بار در کشور فعالیت می‌کنند، گفته است:‌ طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی سازمان ۷۰ هزار دستگاه وانت‌بار و ۱۱هزار راننده دارای کارت هوشمند معتبر هستند. اما اینکه چه تعداد از مجموع وانت‌بارها در حوزه درون شهری و برون‌شهری فعالیت می‌کنند آمار دقیقی در دسترس نیست که با اجرای این طرح ناوگان فعال در بخش برون شهری ساماندهی می‌شوند.

عبدالهاشم حسن‌نیا تاکید کرد: جداول شاخص‌های اندازی‌گیری سوخت بر اساس پیمایش ناوگان وانت‌بار در حال آماده سازی است. در جداول سقفی وجود ندارد و در ازای ارائه هر تعداد اسناد حمل، سوخت تخصیص داده می‌شود.

وی از تخصیص سوخت ناوگان وانت‌بار بر اساس پیمایش از ابتدای بهمن ماه خبر داد و گفت: لازمه محاسبه سوخت بر اساس پیمایش وانت‌بارها، دریافت اسناد حمل است تا سازمان بتواند با احصا میزان پیمایش هر وانت‌بار در بانک اطلاعاتی و ارسال اطلاعات به شرکت ملی نفت، تخصیص سهیمه سوخت این ناوگان را فراهم کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه شرایط دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان به طور ویژه تسهیل شد گفت: به‌رغم اینکه لازمه دریافت بارنامه داشتن کارت هوشمند راننده و ناوگان است، اما موارد مختلفی از جمله  شرایط سنی برای ناوگان و مدرک تحصیلی برای راننده ‌برداشته شد و هر شخص برای دریافت هر یک از این دو کارت هوشمند هزینه‌‌ حداقلی پرداخت می‌کنند.

حسن نیا با اشاره به رانندگانی که تاکنون نسبت به ثبت نام کارت‌های هوشمند اقدام نکرده اند، تاکید کرد: این افراد باید به مراکز ثبت نام کارت هوشمند در سراسر کشور مراجعه و نسبت به دریافت آن اقدام کنند. این مراکز شامل ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، نمایندگی‌های سازمان در شهرستان‌ها، مراکز صدور  کارت هوشمند در پایانه‌های بار کشور می‌شود. همچنین با مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند نزدیک‌ترین محل صدور کارت هوشمند به محل سکونت یا کار خود را شناسایی کنند.

وی بیان کرد: هزینه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت بار ۲۰ هزار تومان و کارت هوشمند راننده نیز ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. مالکان و رانندگان وانت‌بار با در اختیار داشتن رسید کارت هوشمند راننده و ناوگان می‌توانند نسبت به دریافت بارنامه اقدام کنند.

تسنیم

print

پاسخی بگذارید