گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۳۸ :: ۱۳۹۹/۰۴/۲۹

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان گفت که سیل هفته گذشته به ۴۰۰ خانه در ۵۲ روستا و چهار شهر این استان خسارت وارد کرد که از این تعداد ۱۵ درصد خانه‌ها به طور کامل تخریب شد.

سید محمد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین سیل موجب وارد شدن خسارت به ۳۹.۵ کیلومتر راه ارتباطی و معابر و ۵۷ دهنه پل و ابنیه فنی ۹۲ طرح هادی روستایی به میزان ۷۵۹ میلیارد ریال شد.

بارش‌های شدید و رگباری باران که از عصر چهارشنبه از نواحی غربی گلستان آغاز شده و از صبح پنجشنبه به نواحی شرقی استان رسید، سبب آبگرفتگی معابر شهری و واحدهای مسکونی در برخی مناطق شهری و روستایی بویژه در شهرستان‌های آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه و وارد کردن خسارت به تاسیسات شهری، برخی راه‌های ارتباطی و بخش کشاورزی این منطقه شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در ادامه به روند ساخت خانه های در حال احداث مناطق سیل زده پارسال استان اشاره کرد و گفت : سیل زدگان نگران پیمانکاران رها کننده ساخت خانه خود نباشند چون همه آن ها موظف به تکمیل خانه ها و تحویل کامل آن به مالکان هستند.

حسینی افزود: تعداد سیل زدگانی که دچار این مشکل شده اند اندک است که این اداره کل برای رفع نگرانی آن ها، پیمانکار جدید انتخاب و با رقم تعهد قبلی، تکمیل خانه را به آن ها واگذار کرد.

به گفته وی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، مدیریت، نظارت و تسهیل‌گری را برای ساخت خانه با جدیت پیگیری می کند تا حق سیلزدگان ضایع نشود.

مطابق گزارش مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، سیل پارسال به ۲۲ هزار  و۳۵۲ واحد مسکونی در این استان خسارت جزیی و کلی زد که دولت برای تعمیر و بازسازی آن هشت هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و کمک بلاعوض اختصاص داد.

۱۴ هزار و ۶۴۵ خانه طی ۶ ماه تعمیر و ساخت هفت هزار و ۴۲۳ خانه هم خرداد امسال به پایان رسیده و ۲۸۴ خانه دیگر هم تا شهریور تمام خواهد شد.

پیشرفت ۶۰ درصدی بازسازی زیرساخت های سیل پارسال

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان همچنین به احداث زیرساخت های آسیب دیده از سیل پارسال اشاره کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی بازسازی زیرساخت های سیل زده شامل ابنیه فنی، راه ها و معابر در ۲۷۲ روستا ۶۰ درصد است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۰۰ درصد مطالعه، تهیه نقشه اجرا و ۹۵ درصد مناقصه برای اجرای ۷۲۱ طرح از جمله بهسازی بافت، ایمن سازی روستا و هدایت آبهای روستایی در روستاهای خسارت دیده انجام شد.

حسینی با اشاره به این که برای اجرای طرح های مزبور ، ۷۳۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف توسط دولت تامین اعتبار شده است، گفت: این طرح ها تا پایان شهریورماه پایان خواهد یافت.

سیل ابتدای پارسال خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی به استان تحمیل کرد.

print

پاسخی بگذارید