تاریخ: ۱۲:۴۹ :: ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
شخم زمستانه در ۳۵ درصد از اراضی شالیزاری گیلان انجام شد

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: تاکنون شخم زمستانه در ۳۵ درصد از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان انجام شد.

مسعود الماسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با مهم دانستن انجام شخم زمستانه اظهار داشت: شخم زمستانه شرایط مطلوب برای رشد و نمو گیاه در طول فصل زراعی را فراهم می کند و امکان به کارگیری به موقع کودهای پایه شامل کودهای فسفاته در زراعت برنج را امکان پذیر می کند.

وی افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌ جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌ های برنج و غنی سازی خاک را از جمله فواید شخم زمستانه عنوان و خاطرنشان کرد: شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ ها به‌ ویژه کرم ساقه خوار برنج، موجب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می شود.

الماسی با بیان اینکه از بین بردن لاروها و حشراتی که برای زمستان گذرانی به لایه عمیق تر خاک رفته‌ اند و کنترل آفات نباتی شامل کرم ساقه خوار برنج از دیگر مزایای انجام شخم زمستانه است، به شالیکاران توصیه کرد تا با توجه به فرصت و شرایط مناسب جوی و با بهره‌گیری از نزولات آسمانی نسبت به شخم زمستانی اراضی شالیزاری خود اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان اظهار داشت: در زمان حاضر ۶۵ درصد اراضی شالیزاری استان با استفاده از روان آب ها از شرایط انجام شخم زمستانه برخوردارند.

شخم اول اراضی شالیزاری استان گیلان که به منظور آماده کردن زمین برای شخم های بعدی صورت می گیرد، معمولا از دی ماه هر سال آغاز و تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه می یابد، پس از شخم اول، عملیات شخم دوم که به آن دوباره گفته می شود از اردیبهشت ماه به منظور آماده کردن اراضی شالیزاری برای نشاکاری انجام می شود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالیکاری گیلان در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا واقع است.

print

پاسخی بگذارید