تاریخ: ۲۲:۵۹ :: ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
شورای شهر رشت؛ نهادی مردمی اما غریب با دغدغه های مردم

"جلسه شورا به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضابرگزار نشد" جمله ای آشنا برای اهالی رسانه و شهروندان رشت که از آغاز فعالیت شورای پنجم بارها و بارها آن را شنیده اند و رسانه ای شده است.

شوراهای اسلامی شهرها و روستاها مظهر همبستگی، مشارکت و وحدت مردم است، مردم با شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی نمایندگانی را به عنوان اعضای شورا انتخاب می کنند و امور مربوط به شهر یا روستا را به آنان می سپارند، در این میان افرادی که با رای مردم برگزیده می شوند باید با احساس مسئولیت، به وظایف خود عمل کنند.

اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند، اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی هفتم اسفند سال ۷۷ با استقبال مردم در سراسر کشور برگزار شد، شروع به کار شوراهای اسلامی نیز از نهم اردیبهشت ۷۸ است، در زمان حاضر، در پنجمین دوره فعالیت شوراها قرار داریم، انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهرها و روستا نیز همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره رئیس جمهوری در ۲۹ اردیبشهت سال ۹۶ برگزار شد که اکنون سومین سال فعالیت دوره پنجم شورا است.

انتخابات شوراهای اسلامی در کلانشهر رشت نیز همزمان در ۴۶ شهر گیلان در ۲۹ اردیبهشت با حضور پرشور مردم برگزار شد، شهروندان در این کلانشهر با امید به توسعه و عمران شهرشان پای صندوق های اخذ رای رفته و با رای شان ۱۱ عضو را برای فعالیت در شورای اسلامی رشت انتخاب کردند.

اعضای شورای پنجم شهر رشت با برگزاری مراسم تحلیف در ۳۱ مرداد ۹۶ در فرمانداری ، فعالیت شان را به صورت رسمی آغاز کردند، اما تا امروز که سه سال از فعالیت آن می گذرد نه تنها انتظار مردم از این شورا تامین نشده بلکه تبدیل به فضایی برای تنش ، درگیری و جنجال شده است.

در واقع این شرایط موجب شده تا شورای اسلامی رشت در دوره پنجم با فراز و نشیب های زیادی به فعالیت خود ادامه دهد تا آنجا که در مقطعی برای انتخاب شهردار با حاشیه هایی همراه شد و مدت ۱۰ ماه این شهر بدون شهردار بود و جدای از عدم برگزاری گاه و بی گاه آن ،اخیر به دلیل عدم حضور برخی از اعضای شورا برای چندین هفته متوالی نشست های علنی آن برگزار نشده است که البته همین هم مسبوق به سابقه است.

گویی دغدغه های اعضای برای شهر و اداره آن و نیز مردم و رایی که از آنان گرفته اند آنقدر جدی و تعهدآور نیست که بتواند آنان را به جلسات تصمیم گیری برای امور شهر بکشاند.

​بیست و دوم مرداد ماه گذشته، اسماعیل حاجی پور تنها کاندیدا برای تکیه زدن بر کرسی ریاست شورای اسلامی رشت در (سال سوم فعالیت شورای پنجم) با ۱۱ رای به عنوان رئیس شورای اسلامی این کلانشهر انتخاب و معرفی شد،درهمان روزهای اول انتخاب هیات رئیسه شورا،چهار جلسه رشت به صورت متوالی به ترتیب در تاریخ های ۲۶ و ۲۸ مرداد، چهارم و دهم شهریور ماه برگزار نشد.

این وضعیت تا بدانجا رسیده که رئیس شورای اسلامی شهر رشت، دهم شهریور ماه سال جاری در جلسه غیررسمی با اعتراض و ناراحتی به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا برای برگزاری جلسه را علت عدم برگزاری عنوان کرد و گفت: “برای همکارانم در شورا متاسفم، گویا شهر بدون شورا بهتر اداره می شود، باید امتیاز بدهم تا اعضا در جلسه حضور یابند، سه جلسه که نیامدید، یک جلسه را هم نصفه رها کردید”.

اسماعیل حاجی پور در ادامه افزود :” همین کارها را کرده ایم که شهر عقب مانده، تاکنون سکوت کرده ام ولی از این به بعد هر اتفاقی بیافتد می گویم و برای همکارانم در شورا متاسفم و امیدوارم بعد از این کمک کنند”.

وی در همان جلسه خطاب به اعضا گفته بود: “دنبال تخریب چه کسی هستید، مردم این کارها را نمی پذیرند.”

از شهریور تاکنون نیز چندین جلسه شورای اسلامی رشت به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا برگزار نشده است،از جمله جلسه عصر چهارشنبه گذشته بود، ضمن اینکه جلسه قبل از آن هم به همین دلیل برگزار نگردید.

رئیس شورای اسلامی رشت در جلسه غیررسمی شورا در روز چهارشنبه گذشته هم گفت : همانطور که پیش از این اعلام کردم مبنی بر اینکه در صورت به حد نصاب نرسیدن اعضا بعد از نیم ساعت از زمان اعلام شده، جلسه برگزار نمی شود ، عمل می کنیم .

وی با بیان اینکه متاسفانه جلسه امروز به حد نصاب نرسید، اظهار داشت: در سایت شورا غایبان و حاضران هر جلسه را اعلام می کنیم، درست نیست برای برگزاری جلسه یک ساعت و یا بیشتر منتظر اعضا باشیم، ما اعضای شورا باید به رای مردم احترام بگذاریم.

اینکه این وضعیت و روند فعالیت شورای اسلامی کلانشهر رشت تا کی ادامه دارد، خود عامل نگرانی مردم شده است، جمعی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابزار نگرانی از بی نظمی های اعضا برای حضور در جلسه شورای اسلامی رشت خواستار توجه آنها به جای منافع و سود و زیان خود به وظایف و مسئولیت هایشان شدند.

یکی از شهروندان رشتی در این زمینه با اشاره به جایگاه و نقش مهم شوراهای اسلامی بیان داشت: شوراها در مدیریت امور شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین احساس مسئولیت ، هماهنگی و تعامل اعضای شورا در پیشبرد امور بسیارمهم است.

وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود : با تشکیل شوراهای اسلامی شهرها و روستا، مردم با انتخاب نمایندگانی امور مربوط به حوزه شهری و روستایی را به آنان می سپارند، بنابراین انتظاراتی از نمایندگان خود برای پیشرفت و توسعه شهر و یا روستا دارند.

وی خاطر نشان کرد : منتخبان مردم در شورا باید پاسخگوی رای اعتماد مردم باشند و به مسئولیتی که به آنها واگذار شده، به خوبی عمل کنند.

تنها یک سال و نیم دیگر برای فعالیت دوره پنجم شورای اسلامی باقیمانده است، اکنون وقت آن رسیده که اعضای شورای اسلامی رشت با اتحاد و همبستگی که بارها در جلسه های شورا به آن تاکید داشتند، به وظایف شان در حوزه شوراها بیردازند.

لازم به ذکر است که جلسه فوق العاده شورای اسلامی رشت شنبه گذشته بدون حضور خبرنگاران برگزار شد و باید دیگر این هفته بعد از سه هفته ، بالاخره جله علنی شورا برگزار می شود یا نه .

رشت حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول روز این تعداد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

شورای اسلامی رشت دارای ۱۱ عضو است که برای برگزاری جلسات آن حداقل هشت نفر باید حضور داشته باشند.

print

پاسخی بگذارید