تاریخ: ۱۱:۴۷ :: ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
شکاف بیکاری استان‌ها ۱۵.۷ درصد شد/ یک میلیون بیکار گرانقیمت داریم

مرکز آمار ایران اعلام کرد تعداد بیکاران مطلق کشور در بهار امسال ۳.۳ میلیون نفر بوده که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر دارای تحصیلات عالی بوده و اشتغال ۱.۵ میلیون نفر نیز در خطر نابودی است.

نگاهی به جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از تحولات بازار کار ایران نشان می دهد که این بازار همچنان در پیک تقاضای جوانان برای اشتغال قرار دارد. تعداد بیکاران مطلق هم اکنون ۳ میلیون و ۳۲۲ هزار نفر و تعداد بیکاران ۱۵ ساله و بیشتر نیز ۲ میلیون و ۷۵۳ هزار نفر اعلام شده است.

همچنین نرخ بیکاری ۱۵ تا ۲۴ ساله ها ۳۲.۷ درصد است و یک میلیون و ۷۶ هزار نفر تحصیل کرده عالی کشور نیز در انتظار اشتغال به سر می برند و این گروه از جویندگان شغل، ۳۹.۱ درصد کل بیکاران را تشکیل می دهند.

بر پایه این گزارش، یک میلیون و ۵۹۴ هزار نفر نیز در فصل بهار امسال در وضعیت اشتغال ناقص به سر بردند که به عبارتی نه می توان آنها را شاغل کامل دانست و نه بیکار مطلق. در عین حال، این گروه از افراد دارای نوعی از اشتغال هستند که خطر بیکاری آن بالا بوده و درآمد آنها نیز کفاف مخارج را نمی دهد.

از سویی ۱۰ میلیون و ۴۷۰ هزار نفر از جمعیت شاغل کشور در بخش خدمات مشغول به کار هستند و سهم بخش صنعت از اشتغال زایی ۵ میلیون و ۸۷۶ هزار نفر است. در عین حال، ‌سهم بخش کشاورزی از اشتغال زایی با کاهش چشمگیر به یک میلیون و ۶۹ هزار نفر رسیده است.

نگاهی نیز به روند تغییرات نرخ بیکاری استان ها در فصل بهار امسال نشان می دهد که استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، فارس، گلستان، مازندران، مرکزی و همدان دارای نرخ بیکاری تک رقمی بوده اند که در این بین نرخ بیکاری سمنان با ۷.۱ درصد، کمترین میزان بیکاری در کشور بوده و در نقطه مقابل نیز استان چهارمحال و بختیاری با ۲۲.۸ درصد، بالاترین میزان بیکاری کشور را داشته است.

در شرایط فعلی، شکاف نرخ بیکاری در بین استان های کشور به ۱۵.۷ درصد رسیده و این موضوع نشان می دهد که دولت باید سیاست گذاری های بهتری برای توزیع مناسب فرصت های شغلی در بین استان های کشور از طریق ایجاد کار و تولید و سرمایه گذاری داشته باشد.

print

پاسخی بگذارید