تاریخ: ۲۳:۳۹ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
شیلات مازندران از افزایش آب‌بهای پرورش ماهی در استان انتقاد کرد

معاون آبزی‌پروری اداره کل شیلات مازندران از آنچه که افزایش چندبرابری هزینه آب‌بهای پرورش دهندگان ماهی در این استان نامید ، انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا ، محمد مهدی عباس زاده روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات فعالان آبزی پروری شهرستان نوشهر گفت : هزینه آب بهای  تولید کنندگان حدود هفت برابر شده و چنین وضعیتی فشار مضاعفی بر این بخش تولیدی و مولد وارد می کند.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه در یکی از شهرستان های استان هزینه آب بهای برای پرورش دهنده ماهی حدود  ۳۰ میلیون تومان محاسبه شده است که موضوع برای پیگیری به اطلاع استاندار رسیده است.

عباس زاده بر ضرورت همگرایی اعضای شرکت های تعاونی ، اتحادیه ها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اصلاح دستورالعمل افزایش آب بهای پرورش آبزی تاکید کرد و گفت : زمانی افزایش چند برابری آب بها در بخش کشاورزی از جمله شیلات می تواند توجیه پذیر باشد که تسهیلات مکانیزاسیون پیش بینی و اختصاص داده شود.

معاون شیلات مازندران تولید بچه ماهی ، روند پیچیده اداری برای واگذاری عرصه ، عدم استقرار اسکله ، تامین غذا و نیز صادرات محصولات شیلاتی را از دیگر مشکلات فعالان بخش آبزی پروری استان برشمرد.

وی یکی از مشکلات دیگر را ظرفیت پایین هر قفس دریایی و مزرعه پرورش آبزیان در استان دانست و گفت : قفس های دریایی مازندران ظرفیت ۲۲ تنی دارند و کمتر سرمایه گذاری برای این میزان ظرفیت رغبت سرمایه گذاری پیدا می کند.

فرماندار نوشهر نیز در این نشست با اشاره به برخورداری این شهرستان از ظرفیت راه های زمینی ، هوایی و ساحلی  گفت : پرورش دهندگان آبزی در این شهرستان به خاطر مشکلات فراوان  هنوز نتوانستند از این ظرفیت های منحصربفرد به نحو مطلوب استفاده کنند.

سعید یزدانی افزود : پرورش ماهیان نباید به گونه های قزل آلا ،  کپور و سفید محدود شود ، چرا که شرائط برای تولید ماهیان زینتی هم مهیا است و تقاضای زیادی برای پرورش این گونه در منطقه وجود دارد.

وی  استقرار اسکله های دریایی را در رفع مشکلات تولید کنندگان برای انتقال خوراک و بچه ماهی و استحصال ماهی موثر دانست و گفت : اگر چنین اتفاقی رخ دهد صنعت گردشگری شهرستان هم رونق می یابد.

در این نشست شماری از پرورش دهندگان ماهی سردابی مسایل و مشکلاتشان را تشریح کردند. واردات ماهی ، عدم استقرار اسکله های دریایی ، روند پیچیده بروکراسی اداری  برای واگذاری عرصه پسکرانه ای ، گرانی اجاره بستر ، گرانی نهاده ها و خوراک ماهی ، رفتارهای سلیقه ای بانک ها ، نبود صنایع تبدیلی ، نبود بازارهای هدف ، عدم همکاری مسئولان تشکل های خصوصی و نیز عدم جبران خسارت های بلایای طبیعی نظیر سیل مشکلاتی هستند که پرورش دهندگان مطرح کردند و خواستار رفع آنها شدند.

نوشهر در بخش آبزی پروری دارای ظرفیت تولید سالانه ۸۴۰ تن آبزی است که ۲۰۰ تن آن مربوط به پرورش ماهی در قفس در آب های ساحلی است.

مازندران بیش از سه هزار و ۷۰۰ مزرعه پرورش آبزی فعال دارد و بیش از ۶ هزا رو ۸۰۰ نفر در این زمینه به صورت مستقیم اشتغال دارند.

print

پاسخی بگذارید