مدیرکل شیلات گلستان
صادارت میگو در گلستان رو به افزایش است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: با افزایش میزان تولید، صادرات میگوی پرورشی استان به خارج از کشور در فصل برداشت سال جاری ۵۵ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

به گزارش اقتصاد شمال سیدجواد قدس علوی در نشست خبری بدون اشاره به میزان برداشت این محصول ،اظهار داشت: تولید میگو در استان امسال از رقم پیش بینی شده ۲ هزار و ۵۰۰ تن فراتر رفته و به دلیل افزایش صدور این محصول، میزان صادرات غیرنفتی استان ارتقای محسوسی خواهد یافت.
سال گذشته یکهزار و ۷۰۰تن میگو از مزارع پرورشی این گونه در شهرستان گمیشان واقع در شمال غرب استان گلستان برداشت و حدود ۸۰ درصد صادر شد.
شیلات ایران اعلام کرده که پیش بینی تولید امسال میگوی کشور ۳۸ هزار تن در ۵ استان است که گلستان پس از هرمزگان و بوشهر در رده سوم استان های تولیدکننده این آبزی قرار دارد.
پارسال و براساس آمار رسمی گمرک بیش از ۸۰ درصد میگوی تولیدی این استان ها به وزن حدود ۳۲ هزار تن به خارج صادر شد که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور کرد.
به گزارش ایرنا فصل پرورش میگو در گلستان از اردیبهشت آغاز می شود، برداشت این گونه در فاصله اوایل مهر تا پایان آبان ماه است.
مدیر کل شیلات گلستان بر تلاش برای ورود گسترده تر میگوی استان به بازارهای جهانی تاکید کرد و گفت: با وجود مشکلات حمل و نقل، تلاش می کنیم صادرات این محصول از طریق کریدور ریلی ایران – ترکمنستان – قزاقستان افزایش یافته و به بازارهای بزرگ و پرمنفعت چین و روسیه راه یابد.
قدس علوی افزود: تاکنون ۲ واحد عمل آوری میگو استان کدهای صادراتی ایران و اتحادیه اروپا را دریافت کرده و می توانند محصولات خود را در بازارهای جهانی با برند گلستان عرضه کنند.
وی پیش بینی کرد تا پایان فصل برداشت و با صادرات بیشتر میگو از گلستان، ۱۳ میلیون دلار ارز نصیب کشور و استان شود.
کشورهای ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا مقصد صادرات میگوی استان هستند.
به گزارش ایرنا پرورش میگو از ظرفیت های مهم اشتغالزایی در گلستان است که تکمیل طرح های در دست اقدام شیلات در شهرستان گُمیشان علاوه بر افزایش درآمد اهالی، زمینه ایجاد فرصت های شغلی بیشتر را برای جوانان منطقه فراهم می کند.
سایت پرورشی گمیشان واقع در شمال غرب گلستان تنها مجتمع تولید میگو در شمال کشور است.
به گفته کارشناسان شیلات، میگوی تکثیری در این مجتمع از نوع وانامی است، این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می رسد.
گلستان در سال های اخیر با توجه ویژه به توسعه آبزی پروری به یکی از استان های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده است که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
به گفته دست اندرکاران شیلات، برنامه های جامع استان برای بهره برداری کامل از این ظرفیت رونق اقتصادی کم نظیری را نصیب گلستان کرده و بر درآمدهای پایدار منطقه خواهد افزود.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید