مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد
صادرات برنج مازندران به کانادا

مدیر بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۷۴ تن برنج رقم کیفی ' طارم هاشمی ' این استان به کشور کانادا صادر شده است.

مازندران با ۲۳۰ هزار هکتار زمین های شالیزاری سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید می کند که معادل ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور است.
سلیمان حاتم نژاد  در این باره  افزود که این مقدار برنج در قالب سه محموله و توسط بخش خصوصی صادر شده است.
وی علت انتخاب گونه طارم هاشمی برای صادرات را علاوه بر فراگیری کشت آن در مازندران، ارزش غذایی و طعم متمایز آن دانست.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی حدود ۸۰ درصد برنج تولیدی در مازندران از گونه های کیفی و کم محصول است که طارم هاشمی بیشترین میزان را تشکیل می دهد.
این مسئول گفت: صدور برنج مازندران به کانادا که کشوری با استانداردهای خاص غذایی است در عین حال کارایی تبلیغاتی دلالان و سودجویان را در ناسالم جلوه دادن برنج مازندران ناکام می گذارد.
حاتم نژاد لازمه تداوم صادرات و حفظ بازار برنج مازندران را نیازمند برندسازی دانست و افزود: برای برند سازی برنج مازندران، مرکز بین المللی تجارت برنج ایران در آمل تاسیس شده است .
فاز نخست مرکز تجارت برنج آمل امسال افتتاح و حدود ۳۵۰ هزار تن از برنج تولیدی استان که عمدتا محصول شالیزارهای حوزه آبریز رودخانه هراز است به صورت برندینگ وارد بازار شد.
برنج مازندران تا پیش از برندسازی و راهیابی به سبد صادراتی همواره با تخریب افراد سودجویی مواجه بود که برای رونق دادن واردات برنج خارجی به کشور فعال بودند.
نبود چرخه برند سازی و مرکز تجارت برنج در مازندران همچنین سبب مخلوط کردن برنج خارجی با گونه های کیفی برنج مازندران می شد. با توجه به این که قیمت برنج ارقام پرمحصول داخلی یا انواع وارداتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر از برنج طارم مازندران است، سودجویان با مخلوط کردن هر کیلوگرم برنج و فروش آن به نام طارم مازندران سود ۱۰۰ درصدی را برای خودشان تضمین و بدنامی را برای شالیکاران مازندران رقم می زدند.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید