تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
صادرات غیرنفتی/ عبور از دوران تحریم

تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و غیرقانونی آمریکا بر ضد مردم ایران "تروریسم اقتصادی" نیز خوانده شده است.

به گزارش اقتصاد شمال رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید با وجود آنکه آمریکا نمی‌تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند اما برای عبور از دوران سخت تحریم، راهی جز توجه ویژه به صادرات غیرنفتی وجود ندارد.

محمد لاهوتی اظهار کرد: امروز بسیاری از تحلیلگران اقتصادی داخلی و خارجی به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا نمی‌تواند نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند و در بلندمدت امکان این اتفاق وجود نخواهد داشت اما در عین حال شکی نیست که دولت ترامپ تلاش می‌کند بیشترین فشار ممکن را به اقتصاد ما وارد کند و از این رو باید برای ماه‌های پیش‌رو آماده باشیم.

به گفته وی در شرایطی که فروش نفت ایران با مشکل مواجه شده، استفاده از ظرفیت صادرات غیرنفتی اهمیت خود را بیش از هر زمانی نشان می‌دهد. با ارتقای عملکرد کشور در این حوزه نه تنها ارز مورد نیاز تأمین خواهد شد که حتی دغدغه‌های مهمی همچون رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری نیز نتیجه‌بخش می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به توجه ویژه قوانین بالادستی کشور به موضوع صادرات غیرنفتی، تصریح کرد: چه در برنامه‌های پنج ساله توسعه و افق ایران ۱۴۰۴ و چه در بخش‌های مختلف اقتصاد مقاومتی بارها بر لزوم توجه جدی بر صادرات غیرنفتی تاکید شده است اما با این وجود به دلیل سیاست‌های اجرایی غلط و امتحان کردن شیوه‌هایی که در سال‌های قبل بارها غلط بودن‌شان اثبات شده، ایران نتوانسته از ظرفیت کامل خود در این حوزه استفاده کند.

لاهوتی ادامه داد: در ماه‌های گذشته دولت نه تنها حمایت‌های لازم از صادرکنندگان را انجام نداده که حتی برای آنها مشکل سازی نیز کرده است. با بالا رفتن قیمت ارز ما شاهد آن بودیم که از سویی قیمت تمام شده برخی کالاها افزایش یافت و از سوی دیگر با افزایش سود حاصل از صادرات، برخی کالاهای مورد نیاز مردم به وفور صادر شدند و دولت مجبور شد برای مقابله با آن صادرات کالاها را محدود کند. این در حالی است که اگر مدیریت بازارها به درستی انجام می‌شد نیازی به هیچ یک از این سیاست‌ها نبود و با رصد شرایط هم صادرکنندگان کار خود را به درستی انجام می‌دادند و هم کالاهای مورد نیاز مردم تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اجرایی اشتباه راه را بر توسعه صادرات غیرنفتی بسته است، بیان کرد: دولت هنوز یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی ماهانه را به حساب مردم می‌ریزد و این در حالی است که در شرایط فعلی عملاً این پول هیچ قدرت خریدی ایجاد نمی‌کند ولی برای دولت بار مالی فراوانی ساخته و همین مسئله قدرت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها را از بین برده است. اگر ما در دهه ۸۰ سرمایه‌گذاری جدید در عرصه پتروشیمی انجام نمی‌دادیم امروز صادرات غیر نفتی‌مان هنوز در مرز هفت میلیارد دلار بود و اگر بخواهیم حجم صادرات فعلی را بالا ببریم، راهی جز گسترش زنجیره سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مولد اقتصادی نخواهیم داشت که هزینه‌های بدون توجیه دولت همچون یارانه نقدی بی‌هدف راه را بر اجرای این سیاست‌ها بسته است.

ایسنا

print

پاسخی بگذارید