گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۲۵ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
صادرات ۵۷۹ میلیون دلاری گیلان در سال ۹۸

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از صادرات غیر نفتی ۵۷۹ میلیون دلاری گیلان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: با اهتمام صادرکنندگان و تجار توانمند استان توانستیم با یک اقدام جهادی با همه موانع ناشی از تحریم ها عملکرد موفق در حوزه صادرات داشته باشیم.

فرهاد دلق پوش میزان صادرات گیلان در سال گذشتده را نسبت به سال قبل از آن دارای رشد خوبی دانست و افزود: سال گذشته میزان دقیق صادرات غیرنفتی از بنادر و گمرکات استان ۵۱۸ میلیون و ۴۶۰ هزار دلار بوده است.

وی با بیان اینکه هدفگذاری صادرات استان در سال ۹۸ رقمی معادل ۵۰۰ میلیون دلار بود، تصریح کرد: اما رقم محقق شده از میزان هدفگذاری عبور کرد و در برنامه صادرات سال ۹۹ نیز در نظر است سقف این هدف‌گذاری را در صورت تکمیل ظرفیت های ریلی به شهرستان بندر انزلی ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به اینکه گیلان فاقد میادین میعانات نفتی است، ارزش صادرات چمدانی را نیز در یک سال گذشته قابل توجه دانست و گفت: از صادرات ۵۷۹ میلیون دلاری گیلان بیش از ۶۱ میلیون و ۴۴۷ هزار دلار مربوط به صادرات چمدانی استان بوده است.

دلق پوش عمده صادرات گیلان را به ترتیب به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق، اوکراین،  پاکستان و بلاروس عنوان و خاطر نشان کرد: این میزان صادرات در کارنامه صادراتی استان بی نظیر بوده است.

وی این تراز مثبت تجاری و افزایش رکورد صادراتی گیلان را شایسته این استان دانست و خواستار افزایش جامعه هدف و جذب سهم بازار بیشتر در کشورهای اوراسیا و اروپایی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به وجود ظرفیت های اقلیمی و زیرساخت های ترانزیتی برای مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خزر و اروپا نیز تصریح کرد: موقعیت و ویژگی‌های گیلان برای انجام مبادلات تجاری قابل مقایسه با هیچ یک از استان‌های کشور نیست.

وی افزود: در این استان تمامی امکانات و ظرفیت‌های ترانزیتی ممتاز از جمله زمینی، ریلی، دریایی و بندری برای حمل و نقل کالا و ماشین آلات مهیا ست و گیلان بعنوان قطب صادرات غیر نفتی از صادرات محصولات سایر استان های کشور استقبال می کند.

وی اظهار کرد: تجار و صادرکنندگان گیلانی به تمامی فعالان اقتصادی کشور ثابت کردند که در بدترین وضعیت تحریم های خصمانه نیز می توان با بکارگیری تاکتیک های تجاری مناسب شرایط را به نفع کشور تغییر داد و استراتژی خصمانه دشمن را بی اثر کرد.
دبیر کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی گیلان با اشاره به برخی از دشواری های بوجود آمده در اثر تحریم ها در مبادلات تجاری و اعتباری تصریح کرد: تشکیل شرکتهای مدیریت صادرات و کنسرسیوم های حرفه ای صادراتی که بتواند به مطالبات تولیدکنندگان به صورت منسجم در زمینه صادرات با کیفیت جامعه عمل بپوشاند و ارزآوری مناسب داشته باشد،  در دستور کار و مورد  حمایت ماست.

حدود دو هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی در گیلان فعال است و نزدیک به ۵۰ واحد گیلان صادراتی است.

امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است.

print

پاسخی بگذارید