صحبت های ایشی گورو بعد از برنده شدن :
تاریخ: ۱۹:۲۴ :: ۱۳۹۶/۰۷/۱۳

کازوئو ایشی گورو که به خاطر مجموعه آثار خود برنده جایزه نوبل ادبیات شد، در صحبتی گفته وقتی این خبر را شنید کاملا مطمئن نبود که واقعی است یا خیر.

کازوئو ایشی گورو نویسنده بریتانیایی ژاپنی تبار که ساعاتی پیش به خاطر مجموعه آثار خود برنده جایزه نوبل ادبیات شد، در صحبتی گفته که کمیته نوبل با او تماس نگرفته بود و در ابتدا وقتی این خبر را شنید کاملا مطمئن نبود که واقعی است یا خیر.

او گفت: «این افتخاری فوق العاده است، مخصوصا به این دلیل که معنی آن این است که من در گام های بزرگترین نویسندگانی قرار دارم که تا به حال زندگی کرده اند، بنابراین چنین چیزی ستایش خارق العاده ای است.»

او گفت امیدوار است جایزه نوبل نیروی مثبت باشد و اضافه کرد: «دنیا در لحظه ای بسیار نامطمئن قرار دارد و امیدوارم که جایزه نوبل بتوانند نیرویی باشند که اتفاق هایی مثبت در دنیا در حالت فعلی اش خلق کنند. اگر من هم بتوانم به نحوی امسال جزو جوی باشم که کار مثبتی در این دوران نامطمئن انجام می دهد بسیار مفتخر خواهم بود.»

از معروف ترین رمان های او می توان به «بقایای روز» و «هرگز رهایم نکن» اشاره کرد که هر دو تبدیل به فیلم های سینمایی شده اند. او تا به حال در مجموع هشت کتاب نوشته که به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شده اند.

ایشی گورو که در سال ۱۹۵۴ در ژاپن به دنیا آمده، وقتی پدرش در شهر سوری کاری جدید پیدا کرد به همراه خانواده اش به انگلستان نقل مکان کرد. او به مطالعه ادبیات انگلیسی و فلسفه در دانشگاه کنت پرداخت و در دانشگاه ایست انگلیا هم مدرک نویسندگی خلاقانه گرفت. پایان نامه ای که او برای این دانشگاه نوشت در نهایت تبدیل به نخستین رمانش «منظره ای رنگ پریده از تپه ها» در سال ۱۹۸۲ شد.

آثار او که شامل چند فیلمنامه برای فیلم و تلویزیون هم می شود، به موضوع های حافظه، زمان و خودنابودی می پردازند. ایشی گورو همچنین برای کتاب «بقایای روز» موفق به کسب جایزه بوکر در سال ۱۹۸۹ شد.

منبع:مهر

print

پاسخی بگذارید