تاریخ: ۱۳:۱۵ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
ضرورت احداث پارک جنگلی جدید در شمال/زنگ خطر کاهش چشمگیر پارک جنگلی

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: از ۱۲۹ پارک و تفرجگاه جنگلی موجود در شمال کشور، تعداد ۴۶ پارک در استان گیلان و ۳۳ پارک در حوزه (غرب مازندران) است.

به گزارش اقتصاد شمال،کورش خلعتبری لیماکی  افزود: با اینکه اعتبارات این بخش طی سال های گذشته کاهش یافته ولی با این حال، امسال مستند سازی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و نهالستان‌های جنگلی را در دست اقدام داریم که شامل شناسایی، مکان‌یابی، تعیین سطح و مجموعه‌ای از اسناد و مدارک است که سیر تکوین و تکامل پارک یا نهالستان را از آغاز تا پایان همراه با تحلیل و ارزشیابی نشان خواهد داد.
وی گفت : در واقع با این کار و با بهره‌گیری از سامانهٔ طبقه‌بندی، مدیریت و نظارت پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و نهالستان‌های جنگلی، نظم بیشتری می‌یابد.
خلعتبری لیماکی با اعلام این که اعتبار دفتر جنگلداری امسال تقریبا نصف شده ، افزود: مستندسازی ذخیره ‌گاه‌های جنگلی و تهیهٔ نظام‌نامهٔ نهالستان‌های جنگلی پارسال انجام شده و پایان یافته است.
او با بیان اینکه نظام‌نامه شامل آیین‌نامه‌های اجرایی، مجموعه قوانین و شرح خدمات، دستورکار و بخشنامه‌ها است گفت: تهیهٔ نظام‌نامهٔ پارک‌های جنگلی نیز در دست بررسی است.
وی افزود: از ۱۲۹ پارک و تفرجگاه جنگلی موجود در شمال کشور، تعداد ۴۶ پارک در استان گیلان و ۳۳ پارک در حوزه منابع طبیعی نوشهر (غرب مازندران) است.
خلعتبری گفت: ۳۳ پارک و تفرجگاه جنگلی در حوزه منابع طبیعی ساری (شرق مازندران) و ۱۷ مورد هم در استان گلستان قرار دارد.
مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: با توجه به سیاست کلی دولت مبنی بر واگذاری مدیریت و نه مالکیت پارک‌ها به اشخاص صاحب صلاحیت، ۳۷ پارک در استان گیلان و ۲۸ پارک در غرب مازندران واگذار شده است.
به گفتهٔ او، تعداد پارک‌های جنگلیِ واگذار شده در شرق مازندران ۱۹ مورد و در استان گلستان ۹ پارک بوده است.
خلعتبری بر وجود نظارت بر تمام پارک‌های شمال کشور تأکید کرد و یادآور شد: این نظارت شامل رعایت بُرد تفرجی و بوم‌شناختی و اجتماعی پارک‌ها است.
وی از مردم درخواست کرد استفاده از پارک جنگلی را در قالب برنامه‌ریزی ویژه هر پارک انجام دهند و فقط در مناطق تفرجی که بخشی از مساحت پارک را شامل می‌شود حضور یابند و وارد دیگر مناطق نشوند.
احداث پارک‌های جنگلی در شمال کشور از سال ۱۳۴۴ به همت مرحوم حسین سعیدی آشتیانی آغاز شد.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید