تاریخ: ۲۰:۱۶ :: ۱۳۹۷/۱۲/۰۴

جزئیات طرح ساماندهی رودخانه های ماسال در جلسه ای با حضور فرماندار و دادستان شهرستان تصویب شد.

به گزارش اقتصاد شمال ،  در این نشست که عصر شنبه برگزار شد ؛ جزئیات طرح ساماندهی رودخانه های شهرستان از قبیل زمان دقیق برداشت، محل دپوی مصالح و چگونگی نظارت بر روند برداشت مصالح و ساماندهی رودخانه های ماسال مشخص شد و بر همین مبنا دادستانی، اداره آب غرب نزدیک، جهاد کشاورزی، بخشداری ها و اداره محیط زیست از جمله نهادهایی هستند که باید به صورت دقیق بر روند برداشت مصالح و چگونگی توزیع آن نظارت داشته باشند؛ همچنین دهیار و اعضای شورای هر روستا به عنوان ناظر منطقه ای برداشت از رودخانه های هر روستا مشخص شدند.
طرح ساماندهی رودخانه های شهرستان ماسال به دستور استاندار گیلان و مبتنی بر مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی استان با اولویت ساماندهی رودخانه ها و بازسازی سردهنه های آب کشاورزی حداکثر تا 15 اسفند باید اجرایی شود.
ماسال با دو بخش مرکزی و شاندرمن در 45 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. 26 پهنه آب بندان با مساحت 35 هکتار در این شهرستان قرار دارد و هر هکتار آب بندان قادر به آبیاری تکمیلی حدود هفت هکتار اراضی شالیکاری است.
اول دی ماه سالجاری با تأکید مصطفی سالاری استاندار گیلان و پس از برگزاری 11 جلسه کارشناسی و تصمیم گیری، با مشارکت و حضور 12 دستگاه اجرایی و نهادهای نظارتی، دستورالعمل طرح ساماندهی آب بندان ها و تالاب های استان گیلان نهایی و ابلاغ شد.
انتشار این دستورالعمل در راستای شفاف سازی تصمیمات و نیز به منظور آگاهی و بهره‌برداری عموم مردم استان بویژه جامعه محلی در روستاها و شهرهای مجاور، کارشناسان، متخصصان و سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در حوزه های مربوطه ذکر شده است.
با اجرای این شیوه نامه 400 میلیون مترمکعب آب تنظیمی در یک هزار و 800 قطعه شامل 870 پهنه آب بندان به وسعت 9 هزار هکتار، به حجم کل مخازن آبی استان اضافه می‌شود.
همچنین اجرای این طرح می‌تواند ذخیره آبی آب بندان های استان را به میزان 3.3 برابر سد شهربیجار، 5.1 برابر سدشفارود، 2.9 برابر سدپلرود و شش برابر سد لاسک افزایش دهد.
آب‌بندان‌های یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تأمین آب کشاورزی در استان هستند و در حال حاضر آب‌بندان‌های برخی شهرهای گیلان علاوه بر تامین آب زراعی، در حوزه گردشگری نیز مورد استفاه قرار می گیرند.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید