گروه: اجتماعی
تاریخ: ۷:۴۳ :: ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
عوارض غذاهای سرد

عوارض مصرف غذا های سردی می تواند در افراد سرد مزاج موجب ابتلا به بیماری شود و برای داشتن جسمی سالم بهتر است طبع غذاها را بشناسید.

تمام غذاهای موجود در دنیا دارای طبعیتهای مختلفی هستند . برخی از آنها درجه حرارت بدن را افزایش می دهندو برخی دیگر موجب سرد شدن بدن می شوند . برای داشتن جسم و روحی سالم بهتر است با شناخت مزاج و طبع بدن خود، از مواد غذایی متناسب استفاده کنید. همچنین فصل مناسب برای استفاده از مواد غذایی را بدانید، در صورت عدم رعایت این موار ممکن است دچار بیاری های مختلفی شوید. یکی از مواردی که بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و ایجاد مشکل می کند، استفاده از مواد غذایی با طبع سرد است. اگر افراد سرد مزاج این مود غذایی را در رژیم غذایی خود به کار ببرند منجر به بی حالی، درد مفاصل، اسهال و.. می شود.

عوارض مصرف سردی

طب سنتی و طبع غذاها

طب سنتی از سال ها پیش دریافته است که بیشتر بیماری به علت عدم تعادل در دما و انرژی داخلی بدن به وجود می آید که با تاثیر منفی بر روی اندام ها موجب بیماری خواهد شد. بنابراین با شناخت طبع بدن و داشتن اطلاعاتی از طبیعت سرد و گرم مواد غذایی ، سلامت بیشتر را تضمین کنید.

درواقع توجه به سردی و گرم بودن غذاها بموجب سازگاری بیشتر با محیط می شود و خطر ابتلا به بیماری ها کاهش یابد. به طور نمونه در فصل سرد با خوردن مواد غذایی با طبع گرم ، می توان بدن را از بیماری هایی همچون سرماخوردگی محافظت نمود.

کسانی که طبیعت بدنی آنها سرد است باید مراقب تغذیه خود باشند. این افراد با مصرف غذاهای سرد مثل ماست و ترشی دچار بیماری هایی نظیر درد استخوان ها یا ضعف و بی حالی می شود و به همین دلیل باید در مصرف مواد غذایی حد تعادل را رعایت کنند.

افراد گرم مزاج تمایل به مصرف مواد غذای سرد دارند و در صورت زیاده روی در مصرف غذاهای گرم مثل شکلات، عسل و خرما ،دچار التهاب و گر گرفتگی می شوند.

مواد غذایی سرد مانند گوشت گاو، غذاهای مانده و کنسرو شده و همچنین عدس به دلیل طبع سرد و خشک آن مضر است و توصیه می شود در کنار مواد غذایی سرد از چاشنی هایی با طبع گرم نیز استفاده شود، مصرف عدسی به همراه گلپر و دارچین موجب تعادل خون می شود.

عدس

عوارض و خطرات مصرف بیش از حد غذاهای سرد

مصرف زیاد غذاهای سرد موجب گرفتگی عضله ، نفخ شکم ،اسهال ، ورم مفصل، تکرر ادرار، ترشح زیاد بزاق، دل درد، روماتیسم، اضطراب، خستگی و درد ماهیچه می شود.

افراد با طبع سرد با مصرف بیش از اندازه مواد غذایی سرد مانند ماهی دچار سستی مفاصل، کندی حرکت، خواب آلودگی یا کم حوصلگی و ضعف بدن می شوند.

هر ماده غذایی که مصرف می شود متناسب با مزاج فرد، موجب تولید اخلاط چهارگانه (صفرا، دم، بلغم و سودا) می شود . به همین دلیل باید مزاج فرد مشخص شود یعنی بدن فرد در کدام یک از مزاج های چهارگانه صفراوی، دموی، بلغمی و سوداوی قرار دارد.

غذاهای مانده، شور و بیات، نمک سود، سودا را زیاد می کنند ، غذاهای چرب و شیرین موجب افزایش صفرا می شود و غذاهای سردی بخش مانند لبنیات، ترشی و سرکه بلغم را افزایش می دهد . بنابراین رعایت سردی و گرمی غذاها برای افراد با توجه به طبع سرد یا گرم آن ها اهمیت دارد.

تأثیر غذاهای با طبع سرد بر روی بدن

غذاهایی که طبع سرد دارند باعث می شود؛ جریان خون در بدن آرام تر شود، گرمای بدن کاهش یافته و سموم از بدن پاک شود. اما اگر مزاج سردی داشته باشید و یا درفصل سرما از غذاهایی با طبع سرد استفاده کنید؛ ممکن است مشکلاتی در بدنتان به وجود بیاید. بنابراین غذاها با طبع سرد دارای مضراتی نیز هستند.

print

برچسب ها: , ,

پاسخی بگذارید