تاریخ: ۱۶:۱۷ :: ۱۳۹۸/۰۴/۱۱

فرماندار شهرستان فومن گفت: به چالش کشیدن هنرمندانه سیاست‌ها و اقدامات مسئولان در قالب نقد منصفانه، مهم‌ترین ویژگی طنز گل‌آقا بود که نظیر آن اکنون به سختی یافته می‌شود.

محمود قاسم نژاد در جلسه ستاد برگزاری جشنواره ملی طنز معاصر با اشاره به سومین سال پیاپی برگزاری این جلسه اظهار داشت: بسیاری از شهرستان‌ها با برخی ویژگی‌های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی خود شناخته می‌شوند و شهرستان فومن نیز دارای ریشه‌های فرهنگی و تاریخی غنی و برجسته ای است که بزرگانی همچون کیومرث صابری فومنی از این جمله هستند.

وی با یادآوری اقدامات انجام شده در سال های گذشته به منظور بزرگداشت مرحوم شیون فومنی افزود: نباید چنین اندیشید که در برگزاری چنین مراسم‌هایی فقط ادارات و دولت مسئول هستند زیرا چنین مفاخری به تمام مردم و دست اندرکاران اجتماعی تعلق دارند و مردم نیز در این افتخار و سابقه فرهنگی سهیم هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی در کنار سرمایه‌های طبیعی و همچنین مفاخر مذهبی باید مورد توجه نسل‌ها قرار بگیرند، بر لزوم برنامه ریزی برای برگزاری مراسم شایسته ای در سطح ملی جهت یادبود این سرمایه‌ها به ویژه آیت الله بهجت، شیون فومنی و گل آقا تاکید کرد.

قاسم نژاد افزود: برگزاری مراسم یادبود برای بزرگان فومن در سطح ملی موجب شناسایی و معرفی ویژگی‌های شهرستان به کشور می‌شود و فرصت‌های بدیعی برای شناخته شدن ویژگی‌ها و توسعه ظرفیت شهرستان فراهم خواهد کرد.

فرماندار فومن با اشاره به نوع نگاه کیومرث صابری به مساله طنز و پرداخت طنزآمیز به مسائل اجتماعی در شرایط فرهنگی و ارزشی دهه‌های ابتدای انقلاب، او را هنرمندی مرزشکن نامید که آفاق جدیدی را برای هنر و بیان انتقادی در چارچوب طنز گشود و در عین حال مقبولیت خود را میان رهبران و حاکمان حفظ کرد.

قاسم نژاد افزود: به چالش کشیدن هنرمندانه سیاست‌ها و اقدامات مسئولان به ویژه دولت در قالب نقد منصفانه، مهم‌ترین ویژگی طنز گل‌آقا بود که نظیر آن اکنون به سختی یافته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چنین نقدی می‌تواند الگوی هندمندان و رهروان سبک و سیاق او باشد، خواهان تشریح ویژگی‌های نقادانه کیومرث صابری توسط طنزپردازان فعلی، به ویژه مدعوین این جشنواره شد و بر مرور سیره عملی این هنرمند برجسته در پرداخت ظریف به مطالبات اجتماعی مردم و جامعه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه نقد به معنای بیان هر دو ویژگی‌های خوب و بد موضوع مورد نظر است، انصاف در نقد را مورد توجه قرار داد و خواهان این شد که منتقدان در نقدهای خود تنها بر نقاط ضعف تأکید نکنند و به تمامی جوانب موضوع بپردازند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن نیز گفت: در جشنواره سال گذشته ۸۰۰ اثر طنز از کل کشور دریافت شد و در سال جاری نیز یک هزار و ۲۰۰ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده و در صدد هستیم که از هنرمندان شاخص کشور برای حضور در جشنواره دعوت کنیم.

زنده یاد کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا پایه گذار مؤسسه گل آقا، نویسنده و طنزنویس در شهریورماه سال ۱۳۲۰ در شهرستان فومن استان گیلان زاده شد و یاد و نامش به افتخاری ماندگار برای سرزمین بارانی و کشورش تبدیل شده است. تیرماه سال گذشته نیز جشنواره ملی طنز با عنوان طنز پهلو ٢ در سالن شهدای خدمتگزار مجتمع فرهنگی و هنری سیدالشهداء فومن با حضور بزرگان طنز کشور برگزار شد.
شهرستان فومن در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

print

پاسخی بگذارید