تاریخ: ۹:۲۵ :: ۱۳۹۸/۰۹/۰۹

روزنامه اصولگرای فرهخیتگان در یادداشتی به مواضع اخیر سید محمد خاتمی درباره اعتراضات به افزایش قیمت بنزین واکنش نشان داد.

این روزنامه در ادامه نوشت: رئیس دولت اصلاحات بعد از دو هفته که زیربار نقد افکارعمومی درخصوص سکوت سنگینش نسبت به گرانی ناگهانی بنزین و تورم حاصل از آن بود، آخر هفته گذشته در جمع تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی اظهار عقیده کرد و حرف‌هایی زد که بیشتر از آنکه پاسخگوی افکارعمومی معترض نسبت به اقدام عجیب و غریب دولت باشد، از طرفی پیش‌برنده موضع سیاسی خودش در فضای پیش از انتخابات مجلس بود و از طرف دیگر مجددا ارسال‌کننده پیامی به خارج بود که در این فقره ممکن است با ارسال یک پیام کذب و دروغین به خارج، مبنای عملی علیه کشور پدید آید.

خاتمی در این سخنرانی نکات سیاسی و قابل نقدی را مطرح کرد، ازجمله اینکه در ابتدای متنی که منتشرشده، می‌گوید: «از جان‌باختن عده‌ای از هموطنانم متاسف و دردمندم» و در ادامه عنوان می‌کند: «آنچه اینک قابل ذکر است اینکه: هیچ حکومتی حق ندارد در مواجهه با معترضان به خشونت و سرکوب متوسل شود.»

پربیراه نیست اگر بگوییم جدی‌ترین نگرانی خاتمی و اصلاح‌طلبان برای انتخابات اسفندماه، نه شورای نگهبان، نه لیست و کاندیداها و نه حتی استراتژی انتخاباتی است؛ نگرانی اصلی آنها درحقیقت ناشی از عملکرد دولتی است که به‌واسطه حمایت آنها در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ بر سر کار آمده و حالا این عملکرد در افکارعمومی خواه‌ناخواه به‌پای آنها نیز نوشته می‌شود.

هرچه باشد اصلاح‌طلبان از همان ابتدا خود را دندانه‌های کلید روحانی خواندند و همه کوپن‌هایشان را خرج او کردند.اظهارات اخیر خاتمی را در همین چارچوب باید فهم کرد. او در انتقاد از سیاست بنزینی دولت درآمده و تلاش می‌کند ضمن مرزبندی جدی با آن دامن خود را از تبعات این اقدام و هزینه‌های سیاسی آن کنار بکشد. آن‌طور که رئیس دولت اصلاحات متوجه شده درمورد افزایش قیمت بنزین، می‌شد مسئولان تدبیر مناسب‌تری اتخاذ کرده و در اجرای این تصمیم به‌نحو بهتری عمل کنند و حالا هم دولت باید برای کاهش فشار به اقشار محروم فکری چاره‌ای باشد.

این البته تنها تلاش مرد عباشکلاتی اصلاحات برای مرزبندی با کاندیدای ایداه‌آلش در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ نیست و او پیش‌تر هم از این جنس موضع‌گیری‌ها داشته است. خاتمی طی ماه‌های اخیر در چند وعده جداگانه کیسه‌های محکمی به تن دولت کشید که عمل‌نکردن به وعده‌های انتخاباتی، فصل مشترک همه آنهاست. او که این عملکرد را موجب ناامیدی بدنه اجتماعی می‌داند، معتقد است رویه کنونی، کار را برای انتخابات بعدی مشکل می‌کند.

print

برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید