تاریخ: ۹:۳۷ :: ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: فضای فرهنگی استان با شتاب گرفتن اقدامات و پروژه های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم و دوازدهم توسعه خوبی یافته وهم اکنون ۲۰ مجتمع فرهنگی، هنری با ۲۳ سالن وظرفیت شش هزار و ۶۶۹ صندلی، شش نگارخانه و چهار پلاتو فعال در استان داریم.

فیروز فاضلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زیربنای مجموع فضاهای فرهنگی و هنری تحت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تا سال ۹۲ حدود ۴۱ هزار ۵۲ متر مربع بود که تا پایان سال ۹۸ به ۵۷ هزار و ۶۵۲  مترمربع رسیده است و با افتتاح برخی از پروژه های در حال تکمیل استان در سال ۱۴۰۰ این رقم به بیش از ۷۳ هزار مترمربع خواهد رسید.

وی اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی، سالن تئاتر سردار جنگل تنها سالن تخصصی و استاندارد موجود در گیلان بود و تا پایان سال ۹۲ تعداد سالن های زیرمجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ۱۷ سالن با ظرفیت چهار هزار و ۳۳۱ صندلی رسیده بود.

وی بیان کرد: در سال ۹۲ هفت پروژه عمرانی نیمه کاره در حوزه فرهنگ و هنر گیلان وجود داشت که همگی آن ها بعد از مدتی توقف، طی این سال ها به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده اند؛ شاخص ترین آن ها پروژه ملی تالار مرکزی رشت است که از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۲ بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: این تالار با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران در سال ۹۷ افتتاح شد؛ مساحت زمین در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود ۱۹ هزار مترمربع در مجاورت بوستان ملت رشت است که در آن حدود ۱۵ هزار مترمربع بنا احداث شده است.
فاضلی افزود:همچنین حدود ۱۳ هزار مترمربع فضای باز در محوطه از نقاط قوت پروژه است؛ فضاهای تعبیه شده در این مجموعه در سه حوزه فرهنگی-جمعی، فرهنگی-آموزشی و فرهنگی- رفاهی تعریف شده است که شامل سالن موسیقی ۷۶۹ نفره، سالن تئاتر ۴۷۶ نفره، سالن های تمرین تئاتر و تمرین موسیقی، کلاس های آموزشی، کتابخانه، تئاتر روباز ومانند آن است؛ در مجموع این پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد :نگارخانه استاد حسین محجوبی لاهیجان با ۱۱۰ متر زیربنا که احداث آن از سال ۹۱ آغاز شده بود در سال ۹۳ به بهره برداری رسید؛ پروژه مجتمع فرهنگی، هنری رضوانشهر با بیش از هزار و ۶۰۰ متر زیربنا از سال ۸۱ آغاز شد؛ فاز نخست این پروژه شامل ساختمان مجتمع در سال ۹۵ به بهره برداری رسید و فاز دوم آن شامل سالن اجتماعات با ظرفیت ۳۰۰ صندلی تا سال ۹۸حدود ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فاضلی ادامه داد: سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری آستارا با زیربنای سه هزار و ۱۶۰ مترمربع و ظرفیت ۷۰۳ صندلی که ساخت آن از سال ۷۷ آغاز شد و تا سال ۹۲ نیز ۵۰ درصد پیشرفت داشت که در سال ۹۸ به پیشرفت ۷۸ درصد رسید.
وی توضیح داد: تکمیل سالن مجتمع فرهنگی هنری سردار جنگل رشت با ۲۵۰ صندلی که از سال ۸۸ آغاز شد و تا سال ۹۲ حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در سال ۹۸ به ۶۷ درصد پیشرفت رسید.
وی گفت: احداث مجتمع فرهنگی و هنری سراوان که از سال ۸۸ آغاز شد و تا سال ۹۲، ۳۵ درصد پیشرفت داشت؛ در سال ۹۸ به ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
فاضلی ادامه داد: همچنین، تکمیل مرکز فرهنگی هنری شهرک ایثارگران منجیل که از سال ۶۹ آغاز شد و تا سال ۹۲، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ در سال ۹۸ به پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد رسیده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه احداث ۱۱ پروژه عمرانی نیز بعد از سال ۹۲ آغاز شد، گفت: پلاتوی لاهیجان با ۱۰۰ متر زیربنا که از سال ۹۶ آغاز شد در سال ۹۹ به بهره برداری رسید.
فاضلی گفت:همچنین، تکمیل انبار کتاب و اسناد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با زیربنای ۵۰۰ مترمربع که سال ۹۴ آغار شد، در سال ۹۸ به بهره برداری رسید و پروژه مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان با زیربنای پنج هزار و ۱۶۵ متر مربع، دارای چهار سالن با ظرفیت ۹۰۰ صندلی است که از سال ۹۲ آغاز شد و فاز یک پروژه به پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصد رسید و کل پروژه نیز ۴۱ درصد پیشرفت داشته است.
وی ادامه داد: همچنین پلاتوی مجتمع فرهنگی، هنری تالش با ۱۰۰ متر زیربنا که از سال ۹۳ آغاز شد تا کنون به ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
وی بیان کرد: نگارخانه مجتمع فرهنگی، هنری شفت نیز با ۱۰۰ متر زیربنا در سال ۹۴ آغاز شد و تاکنون  ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
زیربنای مجموع فضاهای فرهنگی و هنری تحت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تا سال ۹۲، ۴۱ هزار ۵۲ متر مربع بود که تا پایان سال ۹۸ به ۵۷ هزار و ۶۵۲  مترمربع رسیده است که با افتتاح برخی از پروژه های در حال تکمیل استان در سال ۱۴۰۰، این رقم به بیش از ۷۳ هزار مترمربع خواهد رسید.

print

پاسخی بگذارید