تاریخ: ۲۰:۱۴ :: ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
فقط ۴۰ درصد از معادن گیلان فعال است

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه توسعه گیلان نیاز به مجوز بهره برداری معدن و مصالح دارد ، گفت: اکنون فقط ۴۰ درصد از معادن استان فعال است.

فرهاد دلق پوش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  در حال حاضر ،  از ۱۰۶ معدن فعال و غیرفعال در گیلان باوجود پیگیری های انجام شده ۴۰ درصد معادن استان فعال و ۶۰ درصد غیر فعال هستند.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه استان در برخورداری از معادن مختلف  تصریح کرد: معادن در تمامی دنیا یک ظرفیت در تولید ثروت بوده  و این در حالیست که در تمامی نقاط گیلان معادن مختلف وجود دارد که می‌تواند به اقتصاد و افزایش تولید ثروت در استان و کشور کمک کند.

وی اشتغالزایی را از دیگر مزیت های  فعال شدن  معادن  در استان عنوان و  بیان کرد: ظرفیت معادن کشف‌شده در گیلان یک‌هزار و ‌۳۲۷ تن است که استفاده صحیح از آن بسیار اقتصادی بوده و موجب توسعه و  پیشرفت استان می‌شود.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: در همین راستا ، برای ساماندهی معادن در گیلان اقدامات بسیار خوبی اندیشیده شده است.

دلق‌پوش از ممنوع بودن صدور استخراج معدن برای گروه‌های معدنی اول تا سوم  در استان‌های شمالی خبر داد و تصریح کرد: عمده نیازهای استان‌های شمالی در حوزه معدن نیز  از این گروه‌های اول تا سوم شامل  (شن ، ماسه و سنگ) می‌باشد.

وی  با بیان اینکه کشورهای اروپایی تا عمق ۱۵۰ متر هم از ظرفیت‌های معدنی خود استفاده می‌کنند، اظهار داشت:  صدور پروانه معادن به درخواست منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها در استان های شمالی ممنوع شده است.

دلقپوش یادآور شد:  از سال ۹۶ مجوز بهره‌برداری معدنی جدید صادر نشده و برای واحدهای معدنی دارای مجوز هم باید از منابع طبیعی استعلام‌های لازم  گرفته شود .

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان ادامه داد:  احداث راه آهن  و ساخت جاده و اتوبان نیاز به مصالح و شن و ماسه دارد؛ از این رو سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  با این ممنوعیت مخالف است .

در حال حاضر  گیلان دارای ۱۰۶ معدن است.

print

پاسخی بگذارید