مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان فاش کرد
تاریخ: ۱:۳۹ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
مافیای زباله خشک در گلستان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان گفت که بخش عمده درآمد جمع آوری زباله های خشک گرگان در اختیار گروه های مافیایی است اما در زمان حاضر تصمیمی برای حذف آنها و دوره گردهای جمع کننده زباله وجود ندارد.

محسن سمیعی  اظهار داشت: مافیای زباله گرگان حتی از کودکان برای جمع آوری زباله های خشک استفاده می کند که به طور عمده سهم بسیار کمی از سود حاصله به این افراد کم سن و سال می رسد.
وی بیان کرد: تولید روزانه ۳۰۰ تن زباله در گرگان فرصت مناسب فعالیت این گروه ها و بهره کشی از کودکان است که رونق اجرای طرح های تفکیک زباله از مبدا به کم شدن پسماندهای خشک انجامیده و ادامه حیات این گروه های مافیایی را به خطر خواهد انداخت.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان افزود: یکی از برنامه های مهم طرح تفکیک زباله از مبدا درآمدزا بودن تحویل پسماندهای خشک است تا زمینه فعالیت برای گروه های مافیا به حداقل برسد.
سمیعی که با وجود پرسش خبرنگار ما مبنای روشنی برای وجود مافیای زباله در گرگان ارائه نداد؛ گفت: در این طرح خانواده ها به میزان تحویل زباله خشک به شرکت های مجری طرح از منفعت مادی بهره مند می شوند که استمرار آن می تواند از تخلیه پسماندهای خشک در سطل های زباله بکاهد.
وی ادامه داد: در مسیر اجرای کامل طرح جمع آوری پسماندها از این دوره گردها استفاده میکنیم تا علاوه بر کمک به تامین مالی این افراد از تجربه آن ها برای پاکسازی شهرها و روستاها بهره مند شویم.
وی گفت: فاز نخست طرح تفکیک زباله از مبدا چند ماه قبل در ۶۶ روستا و ۱۰ شهر گلستان آغاز شد و بزودی همه شهرها و مناطق روستایی استان میزبان این طرح خواهند بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند به کاهش مشکل دفن و دپوی زباله در گلستان اشاره کرد و افزود: فعالیت چند کارخانه کمپوست و بازیافت زباله در استان موجب شده بر خلاف دیگر استان های شمالی، گلستان معضل جدی و زیادی در زباله نداشته باشد.
سمیعی اظهار داشت: در زمان حاضر سرانه تولید زباله هر گلستانی ۵۵۰ گرم است که اجرای کامل طرح تفکیک زباله و فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله این مقدار را کاهش داده و به سرانه ۳۰۰ گرم جهان نزدیک خواهد کرد.
وی همچنین به مطالعه طرح راه اندازی کارخانه بازیافت زباله های صنعتی گلستان اشاره کرد و گفت: با دریافت مجوزهای لازم این کارخانه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در بخش داشلی برون تاسیس می شود تا مشکل جمع آوری، تخلیه و دپوی زباله و پسماندهای واحدهای تولیدی استان برای همیشه برطرف شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان افزود: صرفه اقتصادی بالا و پولساز بودن اجرای این ایده موجب ورود چند سرمایه گذار برای اجرای طرح شده و در صورت اخذ مجوزها، مشکلی برای راه اندازی زود هنگام آن وجود ندارد.
سمیعی همچنین به تلاش برای حل مشکل پسماندهای بیمارستانی گلستان اشاره کرد و گفت: ۹ تن زباله تولیدی هر روز مراکز بهداشتی و بیمارستانی توسط یک شرکت خصوصی جمع آوری و در واحدهای استاندارد پس از بی خطرسازی دفن می شود.
وی همچنین به فعالیت کارخانه های کمپوست گلستان اشاره کرد و گفت: برخورداری از تجهیزات جدید در این واحدها و استقبال از تولید مواد آلی از زباله برای مصارف کشاورزی، کمبود زباله را به یکی از دغدغه های مدیران کارخانه ها تبدیل کرده است.
بهره برداری از کارخانه کمپوست آق قلا بخش عمده ای از مشکل آسیب های تولید زباله گلستان به خصوص در مناطق غربی استان را برطرف کرد اما استفاده بهینه از ظرفیت های این واحد صنعتی نیازمند تفکیک زباله و جلوگیری از ورود مواد غیرمفید است.
در حالی طرح تفکیک آغاز شده که تخلیه زباله در حاشیه نهرها، رودخانه ها و جنگل ها وضعیت محیط زیست گلستان را در حالت بدی قرار داده و اینک تاکید و اصرار بر اجرای کامل و مداوم تفکیک از مبدا در کنار فرهنگ سازی برای نریختن زباله در طبیعت، میراثی سالم و پاک را برای آیندگان به جای خواهد گذاشت.
منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید