از سوی اتحادیه اروپا
تاریخ: ۹:۴۷ :: ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران صادر شد

قانون‌گذاران اروپا با تصویب مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران، بر تلاش‌های مخالفان پیروز شدند و تلاش های خود برای حفظ برجام، پس از خروج آمریکا، را زنده نگاه داشتند.

به نقل از رویترز، چهارشنبه شب، قانون‌گذاران اروپا با تصویب مجوز فعالیت بانک سرمایه‌گذاری اروپا در ایران، بر تلاش‌های مخالفان پیروز شدند و تلاش های  خود برای حفظ برجام، پس از خروج آمریکا، را زنده نگاه داشتند.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا، ای‌آی‌بی، که بازوی سرمایه‌گذاری غیر سودآور اتحادیه اروپا است، ستون اصلی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ روابط تجاری خود با ایران، در تقابل با تحریم‌های جدید آمریکا، را تشکیل می‌دهد.

هرچند این تصمیم پارلمان اروپا، بانک ای‌آی‌بی را ملزم به کار کردن با ایران نمی‌کند. این بانک با کار کردن در ایران توانایی خود برای کسب درآمد از بازارهای آمریکا را از دست می‌دهد و با عواقب گسترده‌ای هم روبرو خواهد شد.

پارلمان اروپا به اتفاق آرا حرکت قانون‌گذاران راست‌گرای افراطی این پارلمان برای جلوگیری از برداشته شدن موانع و محدودیت‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای فعالیت در ایران، را بلوکه کرد. این اقدام همه چیز را برای اجرایی کردن این قانون از ماه آگوست فراهم کرد.

حرکت مخالفان راست گرای افراطی تنها توانست ۹۳ رای را در مخالفت با این قانون به همراه داشته باشد، درحالی‌که موافقان با ۵۷۳ رای آن را به تصویب رساندند. در این جلسه ۱۱ نفر هم غایب بودند.

زیگفریلد مورسان، از حزب مرکزی مردمی اروپا (ای‌پی‌پی)، می‌گوید: ما به بانک ای‌آی‌بی این ظرفیت را اعطا می‌کنیم که بتواند در صورت وجود پروژه‌های مناسب، در ایران سرمایه‌گذاری کند.

او به رویترز گفت: توافق ایران برای امنیت اروپا خوب است.

دولت‌های اتحادیه اروپا از لحاظ فنی هنوز می‌توانند جلوی این قانون را بگیرند اما با توجه به این که رهبران اروپا در انظار عمومی در ماه می از این برنامه وام‌دهی ای‌آی‌بی حمایت کرده بودند، به نظر احتمال چنین کاری وجود ندارد.

print

پاسخی بگذارید