تاریخ: ۹:۳۱ :: ۱۳۹۶/۱۲/۰۱

طبق مصوبه مجلس، شاغلان در واحدهای مشمولان قانون کار به میزان اشتغال در واحد اقتصادی (یک تا ۱۲ ماه) از عیدی پایان سال که بر مبنای رقم حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تعیین می‌شود، بهره‌مند خواهند شد.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی شاغلان در واحدهای مشمول قانون کار به میزان کارکرد خود از یک تا ۱۲ ماه مشمول دریافت عیدی پایان سال می شوند. به بیان دیگر، اگر فردی حتی یکماه نیز در واحدی مشغول به کار باشد و پس از آن ادامه همکاری میسر نباشد، کارفرما موظف است طبق مصوبه مجلس عیدی یکماه کارکرد فرد را محاسبه و پرداخت کند.

در عین حال، محاسبات بر مبنای حداقل دستمزد سال ۹۶ نشان می دهد که هر فرد شاغل در واحدهای مشمول قانون کار باید دستکم برای یکماه کارکرد مبلغ ۱۵۴ هزار و ۹۸۸ تومان عیدی دریافت کند.

همچنین طبق مصوبه مجلس، افراد با پایه حقوق های بالاتر از حداقل مصوب شورای عالی کار که در سال جاری رقم حدود ۹۳۰ هزار تومان است، نمی توانند بیشتر از ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان به عنوان عیدی پایان سال دریافت کنند. بنابراین سقف قانونی عیدی پایان سال ۹۶ برای شاغلان مشمول قانون کار نهایتا رقم ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۷۹۳ تومان است.

شاغلانی که عیدی می‌گیرند و آنهایی که نمی‌گیرند

بر پایه این گزارش، با وجود اینکه بخشی از واحدهای اقتصادی و کارفرمایان عیدی را در دو ماه پایانی سال پرداخت می کنند، اما برخی واحدها نیز به منظور مدیریت هزینه و یا داشتن قراردادهای ماهیانه با نیروی کار و مانند آن، ارقام عیدی را به همراه حقوق ماهیانه افراد در طول سال تامین و پرداخت می کنند؛ همچنین پرداخت عیدی در برخی واحدها نیز فصلی و یا ۶ ماه یکبار صورت می گیرد.

البته در این بین، بنا به گفته مقامات کارگری کشور، کم نیستند کارگران و مشمولان قانون کار که به دلیل ناتوانی مالی کارفرما و یا عدم تمایل بنگاه اقتصادی، بدون دریافت عیدی به استقبال نوروز می روند. همچنین برخی کارفرمایان نیز به دلیل مشکلات نقدینگی، پرداخت عیدی را در چند مرحله و یا به صورت معوقه در سال جدید می پردازند.

جدول میزان عیدی شاغلان پاره وقت مشمول قانون کار

(ارقام به تومان)

حداقل دستمزد روزانه در سال ۹۶ ۳۰۹۹۷
حداقل عیدی ۱۸۵۹۸۶۲
حداکثر عیدی ۲۷۸۹۷۷۹۳
عیدی شاغلان با ۱۲ ماه کارکرد ۱۸۵۹۸۶۲
عیدی شاغلان با ۱۱ ماه کارکرد ۱۷۰۴۸۷۳
عیدی شاغلان با ۱۰ ماه کارکرد ۱۵۴۹۸۸۵
عیدی شاغلان با ۹ ماه کارکرد ۱۳۹۴۸۹۶
عیدی شاغلان با ۸ ماه کارکرد ۱۲۳۹۹۰۸
عیدی شاغلان با ۷ ماه کارکرد ۱۰۸۴۹۱۹
عیدی شاغلان با ۶ ماه کارکرد ۹۲۹۹۳۱
عیدی شاغلان با ۵ ماه کارکرد ۷۷۴۹۴۲
عیدی شاغلان با ۴ ماه کارکرد ۶۱۹۹۵۴
عیدی شاغلان با ۳ ماه کارکرد ۴۶۴۹۶۵
عیدی شاغلان با ۲ ماه کارکرد ۳۰۹۹۷۷
عیدی شاغلان با ۱ ماه کارکرد ۱۵۴۹۸۸
print

پاسخی بگذارید