گروه: اقتصادی
تاریخ: ۰:۰۲ :: ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
محیط زیست مخالف طرح گردشگری آشوراده نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که این اداره کل با اجرای طرح گردشگری آشوراده و فراهم شدن زیرساخت های جذب مسافر در آن مخالفتی ندارد.

محمدرضا کنعانی  اظهار داشت: هفته گذشته و با هدف شتاب بخشیدن به اجرای این طرح، نشست استاندار گلستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار و مقرر شد در چارچوب توافق انجام شده، زیرساخت‌های گردشگری در ۲۲ هکتار از مساحت این جزیره فراهم شود.

وی افزود: بهره مندی از ظرفیت آشوراده برای رونق اکوتوریسم و طبیعت گردی، حق گلستان است و سازمان محیط زیست هم به توافق انجام شده پایبند خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به ممانعت این سازمان از احداث سایت پشتیبان طرح گردشگری آشوراده در سواحل بندر ترکمن اشاره کرد و گفت: ایجاد سایت پشتیبان جزو مفاد توافق نامه محیط زیست و استانداری گلستان نبود و به همین دلیل اجرای آن متوقف شد.

به گفته کنعانی، متولیان احداث سایت پشتیبان فقط یک نقشه اجرایی برای ایجاد جاده شنی حاشیه ساحل ارسال کرده‌اند که در دست بررسی است.

اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده یکی از مصوبات سفر سال ۹۳ دولت تدبیر و امید به استان گلستان است که به خاطر تعلل در اجرای آن تاکنون در سفر استانی اخیر رئیس جمهوری به گلستان (دی ۹۷) دوباره مورد تاکید قرار گرفت.

این طرح شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز حضور گردشگران است و قرار است با سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی تا ۳ سال آینده به بهره برداری برسد.

جزیره آشوراده که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۵۴ جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می‌آید.

در سال ۱۸۳۷ میلادی جزیره آشوراده با وجود اعتراض ایران، به دست نیروهای شوروی سابق اشغال شد و این کشور تا چند دهه بعد یک پاسگاه نظامی در آن داشت.

این جزیره قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یک هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

دولت مصوب کرده است که در ۱۰ درصد این جزیره طرح‌های گردشگری اجرا شود.

مجری این طرح سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان است که در مدت ۳۰ سال از زمان شروع بهره برداری به صورت سه دوره ۱۰ ساله آن را اجرا خواهد کرد.

عملیات اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده برای ساخت امکانات جذب گردشگر در ساحل بندرترکمن هفتم آذرماه پارسال آغاز شد اما اجرای طرح پس از ۳ ماه به دلیل شکایت اداره محیط زیست بهشهر به عنوان مدیر متمرکز پناهگاه حیات وحش میانکاله متوقف گردید.

در آن زمان محیط زیست اعلام کرده بود اگر چه محل اجرای طرح‌های در نظر گرفته شده برای ساخت و سازهای سنگین مانند هتل، رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها (سایت پشتیبان) خارج از پناهگاه حیات وحش و در محدوده‌ای خارج از پناهگاه حیات وحشآشوراده است اما داخل ذخیره گاه زیست کره یعنی در زون بینابینی ذخیره گاه زیست کره میانکاله قرار دارد.

حوزه زیست محیطی سواحل بندرترکمن و جزیره آشوراده علیرغم واقع شدن در جغرافیای سرزمینی گلستان با حوزه پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع در مازندران به صورت متمرکز بر عهده اداره حفاظت محیط زیست بهشهر است.

print

پاسخی بگذارید