تاریخ: ۲۱:۲۲ :: ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
مذاکرات گمرکی ایران با اتحادیه اوراسیا

مذاکرات گمرکی ایران با اتحادیه اوراسیا برای افزایش همکاری‌های متقابل آغاز شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،در چارچوب این مذاکرات یک هیات بلند پایه گمرک کشورمان به سرپرستی مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران با وزیر امور گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا دیدار و گفت و گو کرد.

میر اشرفی در این دیدار گفت: تلاش در راستای رفع برخی از محدودیت های تعرفه ای و غیرتعرفه ای عامل موفقیت گمرکات عضو اتحادیه اوراسیا در همکاری های متقابل و افزایش حجم مبادلات است.

رییس کل گمرک افزود: اجرای کامل و دقیق مفاد موافقتنامه بین گمرکات کشورهای عضو اوراسیا مستلزم این است که کشورهای عضو با تشکیل گروه های کاری نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کنند.

به گفته وی تبادل فرم های گمرکی مشترک، هماهنگ سازی ردیف های تعرفه ای بین کشورهای عضو اوراسیا، به روزرسانی ارزش گمرکی کالاهای مورد مبادله و شناسایی و معرفی فعالان مجاز (AEO) از جمله مواردی است که به اجرای موفقیت آمیز  موافقتنامه کمک خواهد کرد.

میراشرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه مکانیزاسیون رویه های گمرکی در گمرک ایران انجام شده است، گفت: اکنون تشریفات و فرایندهای گمرکی در گمرک ایران در بستر الکترونیکی انجام می شود.

وزیر امور گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در این دیدار آمادگی مجموعه خود را برای تسهیل و تسریع تجارت با کشورهای عضو اوراسیا اعلام کرد.

تشکیل نخستین کارگروه ترانزیت و مبادله کالا میان ایران و اتحادیه اوراسیا

همچنین در جریان مذاکرات رئیس کل گمرک ایران با رییس هیئت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشکیل نخستین کارگروه ترانزیت و مبادله کالا میان ایران و اتحادیه اوراسیا در دستور کار دو طرف قرار گرفت .

تیگران سرکیسیان رییس هیئت اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهان تشکیل کارگروهی برای بهره مندی کشورهای عضو اوراسیا از ظرفیت های ایران برای ترانزیت و مبادله کالا با هند، پاکستان و کشورهای جنوب شرق آسیا شد.

سرکیسیان استفاده از ظرفیت های ایران در زمینه ترانزیت و استفاده از ظرفیت ایران برای مبادلات تجاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با هند و پاکستان و جنوب شرق آسیا را بسیار حائز اهمیت برشمرد و آنرا یکی از فاکتورهای مهم توسعه تجارت اوراسیا و به تبع ان همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه و خارج دور دانست.

تیگران سرکیسیان در دیدار با رئیس کل گمرک ایران از ضرورت تشکیل کار گروه های فرعی در حوزه های مختلف به ویژه کار گروه همکاری های بانکی و مالی، تجارت و گمرک خبر داد و ضمن معرفی وزیر امور مالی اتحادیه (تبعه قزاقستان)، خواستار بررسی زمینه های همکاری مالی در چارچوب قرار داد امضا شده و تعیین مکانیسم های تسویه حساب مبادلات تجاری گردید.

وی استفاده از ارزهای ملی در تبادلات کالایی را به عنوان یکی از مکانیسم های موثر در شرایط تحریمی اعلام و خواستار برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی جهت تبیین و اجرایی سازی مکانیسم مربوطه گردید.

رییس اتحادیه اقتصادی اوراسیا ضمن اشاره به امضای قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ویتنام، ایران و چین افزود: به زودی قراردادهای تجارت آزاد با سنگاپور و صربستان نیز امضا و بدین ترتیب  روند توسعه همکاری های این اتحادیه در حال توسعه است.

مرجع رسانه بانکی

print

پاسخی بگذارید