گروه: سیاسی
تاریخ: ۱۱:۱۳ :: ۱۳۹۷/۰۴/۲۵

تارنمای بلومبرگ نوشت:حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران درسازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)در نامه ای الکترونیک از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا به جای «توسل به ذخیره راهبردی نفت آمریکا برای کاهش بهای نفت»، به تحریم صادرات نفتی ایران پایان دهد.

این تارنمای خبری تحلیلی به نقل ازنامه اردبیلی افزود:آقای رئیس جمهور، توصیه من به شمااین است که برای کاهش قیمت ها از ذخایر راهبردی نفت آمریکا استفاده نکرده و (در عوض) دست از تحریم نفت ایران بردارید.
آقای رئیس جمهور، همان طور که پیش بینی کرده بودم، چون ظرفیت لازم برای جبران خلاء حاصل از صادرات نفت ایران وجودندارد،به ذخایر راهبردی نفت (آمریکا) متوسل شده اید. اما این اقدام پیامدهای بی شماری خواهد داشت.
این تارنما ادامه داد: به نقل از منابع مطلع، با افزایش فشارهای سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه نوامبر(آبان – آذر)، دولت ترامپ در نظر دارد تا به ذخایر راهبردی نفت آمریکا متوسل شود. ترامپ همچنین در صدد است تا پس از خروج از توافق هسته ای با ایران، جلوی صادرات نفت این کشور را نیز بگیرد.
ترامپ عربستان سعودی و برخی از دیگر اعضای اوپک را برای جبران خلاء حاصل از تحریم صادرات نفتی ایران به دست آمریکا، تحت فشار قرار داده است. ایران روزانه ۲٫۵ میلیون بشکه نفت صادر می کند و براساس تخمین های آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اجرایی شدن تحریم های آمریکا در چهارم نوامبر (۱۳ آبان)، این مقدار به نصف خواهد رسید.
این نشریه به نقل از کاظم پور افزود:«عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه ادعاکردند که می توانند خلا ۲٫۵ میلیون بشکه ای را در روز، جبران کنند.این یک اشتباه محاسباتی بوده آقای رئیس جمهور: شما به دام آن ها افتاده اید و قیمت نفت بالا خواهد رفت.
اگر ما در ایران تنها یک ماه صادرات نفت مان را متوقف می کردیم تا نشان دهیم که می توانیم چه بلایی بر سر اقتصاد دنیا بیاوریم، در تصمیم خود تجدیدنظر می کردید. اما ما یک کشور متمدن و یک دولت مسئول هستیم.»
بلومبرگ نوشت: این نخستین بار نیست که این مقام ایرانی به سیاست های ترامپ واکنش نشان داده است. کاظم پور اوایل ماه جاری گفته بود که توییت های ترامپ در انتقاد به اوپک، بهای هر بشکه نفت را ۱۰ دلار افزایش داده است.

print

پاسخی بگذارید