تاریخ: ۱:۰۳ :: ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
مقام معظم رهبری:تاب‌آوری ملت ایران برای ناظران جهانی حیرت‌انگیز است

رهبر معظم انقلاب در دیدار جامعه ذاکرین اهل‌بیت علیهم‌السلام فرمودند: وظیفه جامعه مداح، مدیریت شادی و عزای جامعه است. سنت این کار از زمان ائمه پایه‌گذاری شد و تا به امروز ادامه دارد.

در خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام فضای حسینیه امام خمینی(ره) معطر به یاد و نام دخت گرامی پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم شد و مداحان و شاعران اهل‌بیت علیهم السلام به قرائت اشعاری در وصف آن بانوی بزرگ اسلام پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار، مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه جامعه مداحان را فرهنگ‌سازی و تعمیق معارف دینی در جامعه از جمله در میان جوانان برشمردند و گفتند: فرهنگ‌سازی درخصوص سبک زندگی اسلامی به‌ویژه همبستگی اجتماعی و کمک آحاد مردم به یکدیگر و همچنین عمق‌بخشی به روحیه حماسی و ایستادگی و بصیرت در جامعه از مسئولیت‌های خطیر جامعه اثرگذار و تعیین‌کننده مداح است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وظیفه جامعه مداحان در مدیریت و هدایت شادی‌های معنوی و عزاهای اساسی و عمیق جامعه گفتند: برخلاف آنچه برخی روشنفکرنما در برهه‌ای تلاش داشتند القاء کنند، گریه و تضرع در مجالس اهل‌بیت و در مراسم شهدا، گریه ضعف نیست بلکه احساسات عالی یک انسانِ وسط میدان و وسیله‌ای برای احساس عزت و قدرت و شجاعت است و ائمه اطهار پایه‌گذار این سنت و ترویج‌کننده این مجالس بوده‌اند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مراسم تشییع باشکوه شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش را نمونه بارزی از چنین مجالسی دانستند و خاطرنشان کردند: امروز یکی از نیازهای اساسی کشور مجهز شدن جوانان به سلاح‌های جنگ نرم است که عبارتند از ارتقاء و تعمیق قدرت روحی، فکری و معنوی جوانان و شناخت صحیح از معارف فاطمی و معارف اهل‌بیت علیهم السلام.
ایشان با تأکید بر اینکه مجهز شدن به چنین سلاحی موجب مصونیت جامعه و نظام اسلامی خواهد شد، گفتند: این وظیفه و مسئولیت، بر عهده جامعه مداحان است و اگر به این وظیفه سنگین به‌درستی عمل نشود، بازخواست و مؤاخذه الهی سنگین خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی به یک نمونه از آثار معارف اهل‌بیت و مجالس امام حسین و یاد و نام حضرت زهرا اشاره کردند و افزودند: تاب‌آوری ملت ایران در برابر فشارهای غول وحشی آمریکا که ناظران جهانی را به حیرت واداشته است به‌برکت همین معارف است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: در چنین شرایط سختی، همه، حضور ملت مقاوم ایران را در راهپیمایی ۲۲ بهمن و قبل از آن در تشییع سردار سلیمانی دیدند و این تاب‌آوری واقعاً حیرت‌انگیز است.

ایشان یکی دیگر از وظایف مهم جامعه مداح را ترویج و تعمیق سبک زندگی اسلامی برشمردند و تأکید کردند: اگر بخواهیم در مقابل موج تهاجم فرهنگی دشمن، سبک زندگی را به مسیر صحیح و اسلامی آن بازگردانیم، تنها چاره، فرهنگ‌سازی است و مداحان برای چنین کار مهمی بسیار تأثیرگذار هستند.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از معارف عالی دینی و سبک زندگی اسلامی را فرهنگ نهراسیدن از دشمن و توکل به خدا دانستند و افزودند: اگر در روزهای اول انقلاب گفته می‌شد که ایران از لحاظ رتبه علمی و فناوری و جایگاه سیاسی و نفوذ منطقه‌ای به مرحله کنونی می‌رسد، کسی باور نمی‌کرد اما ملت ایران به خدا توکل کرد و از هیچ قدرتی نهراسید و توانست به این مرحله از پیشرفت‌ها دست یابد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به درس‌های فاطمی از جمله در عرصه مسائل فرهنگی و موضوع حجاب و ایستادگی در مقابل باطل و دفاع از ولایت، گفتند: یکی از معارف مهم فاطمی، موضوع همبستگی اجتماعی و کمک به دیگران است که در سخنان آن حضرت و رفتارهای اجتماعی ایشان به‌وضوح دیده می‌شود.

ایشان یکی از نیازهای امروز جامعه به‌ویژه برای حل موضوعاتی همچون اشتغال و ازدواج جوانان را ترویج روحیه همبستگی اجتماعی دانستند و افزودند: برای مقابله با تبلیغات همه‌جانبه‌ای که جوانان را به فرزندآوری کمتر تشویق می‌کند و نتیجه آن هم پیر شدن جامعه و تسلط آسان دشمنان بر یک جامعه خالی از جوان است، باید در زمینه ازدواج آسان و فرزندآوری بیشتر فرهنگ‌سازی شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی اندیشکده‌ها و تبلیغات گسترده رسانه‌های غربی برای قانع کردن ملت ایران به‌منظور کوتاه آمدن در مقابل آمریکا تأکید کردند: ملت ایران به‌لطف خدا تاکنون ایستاده است و از این پس هم خواهد ایستاد اما این ایستادگی نیازمند تزریق مستمر نیروی معنوی به جامعه است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه روح حماسی در کشور همچنان زنده است، افزودند: ملت ایران در همه قضایایی که نیازمند حضور پرشور و حماسی بوده، در میدان حاضر بوده‌اند اما استمرار این روحیه نیازمند تعمیق معارف دینی و فرهنگ‌سازی است.

ایشان این وظایف خطیر را از جمله مسئولیت‌های جامعه مداحان برشمردند و خاطرنشان کردند: به‌لطف خداوند جنس جمهوری اسلامی از همه نظر جور است زیرا نظام اسلامی، سردار نظامی خوب، مردان علمی جوان و پرانگیزه، فرهنگ‌سازان پرهمت و باغیرت و هنرمند، و مردم آماده‌بهکار در همه عرصه‌ها دارد، بنابراین با چنین ظرفیت‌هایی به‌فضل الهی، پیروزی قطعی و نهایی بر جبهه وسیع دشمن متعلق به ملت ایران خواهد بود.

در این دیدار هشت تن از مداحان و شاعران از استانهای مختلف کشور به قرائت اشعار و مدایحی در فضائل حضرت فاطمه زهرا علیها السّلام پرداختند.

print

پاسخی بگذارید