اختلافات شانس توسعه را گرفت
تاریخ: ۱۴:۲۴ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
منطقه آزاد برای مازندرانی ها آرزو شد

ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در مازندران می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بالا بردن سطح تولید، ایجاد اشتغال مولد و توسعه صادرات به‌خصوص کالاهای باارزش افزوده بالا نقش مهمی در چشم‌انداز اقتصادی این استان داشته باشد.

بهاره نوری: سه دهه از ایجاد مناطق آزادتجاری می‌گذرد و هفت منطقه آزاد تجاری -صنعتی و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی در کشور فعال هستند و در لایحه پیشنهادی دولت ۸ منطقه آزاد جدید و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی به این آمار اضافه خواهند شد؛ اما هنوز نامی از مازندران در بین مناطق آزاد تجاری صنعتی به چشم نمی‌خورد .
این در حالی است که ۴۳ درصد از شهرهای این استان شمالی در نوار ساحلی قرارگرفته‌اند و ۳ بندر اقتصادی نیز در این استان فعالیت دارد . مازندران با ۳ محور ارتباطی به نامهای هراز، کندوان و سوادکوه (فیروزکوه) از طریق جاده‌ای با پایتخت کشور در ارتباط است و وجود سه فرودگاه ساری (دشت ناز)، نوشهر و رامسر شرایط حمل‌ونقل هوایی مطلوبی را برای این استان فراهم ساخته است .
عبور راه‌آهن سراسری و اتصال این خط آهن به کشورهای هم‌جوار هم از مزیت‌های دیگر ارتباطی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه اقتصادی این استان به شمار می‌رود . مازندران با قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر با کشورهای آسیای میانه ارتباط تنگاتنگ اقتصادی دارد و تفاهم‌نامه‌های تجاری را با برخی کشورهای حاشیه‌ای این دریا منعقد کرده است .
این استان اما باقابلیت‌های مناسب برای توسعه اقتصادی و ارائه توانمندی‌های خود از معدود استان‌های مرزی و ساحلی است که منطقه آزاد تجاری ندارد و تنها دو منطقه ویژه اقتصادی در آن تعریف‌شده است .
از بین دو منطقه ویژه اقتصادی فعال در مازندران اما منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد شاخص هاو الزامات مهم دست‌یابی به منطقه آزاد را دارد و پرونده این بندر در شورای عالی مناطق آزاد کشور مطرح و مورد موافقت قرارگرفته است. اما به دلیل وجود اختلاف‌نظر در استان هنوز این وعده دولت به سرانجام نرسیده است .
ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در مازندران می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بالا بردن سطح تولید، ایجاد اشتغال مولد و توسعه صادرات به‌خصوص کالاهای باارزش افزوده بالا نقش مهمی در چشم‌انداز اقتصادی این استان داشته باشد و با معافیت‌های مالیاتی و گمرکی این مناطق، حجم صادرات و تبادل تجاری را افزایش دهد و با بالا بردن سطح درآمدی ساکنان رونق اقتصادی را برای استان به ارمغان بیاورد هرچند اگر در مسیر پر پیج و خم اختلاف‌ها گم نشده و فراموش نشود.
print

پاسخی بگذارید