تاریخ: ۱۳:۵۲ :: ۱۳۹۸/۱۱/۲۸

دبیر فستیوال موسیقی اقوام ایرانی با عنوان "آئینه دار" گفت: متاسفانه مانند همیشه دیر جنبیده ایم و موسیقیدانان حوزه اقوام را دیر دریافتیم و همچنان ناشناخته مانده اند .

علی مغازه ای روز شنبه در حاشیه مراسم خاکسپاری استاد حسین اصلانی آهنگساز معاصر و خالق برخی  آثار محمد نوری که طبق وصیت از نیویورک به زادگاهش شاقاجی گیلان منتقل شده است در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: اگر کمی پیش تر به کارها و آثار استاد حسین اصلانی توجه می شد امروز موسیقی اقوام ایرانی به زبان بین المللی در جهان انتشار می یافت.
وی اظهار داشت : استاد اصلانی معتقد بود موسیقی زبان بین المللی است و اگر به فعالیت های ایشان در زمینه موسیقی توجه می شد امروز شاهد یک موسیقیدان برجسته در قامت جهانی بودیم اما همیشه دیر رسیده ایم .
وی بیان کرد: علی رغم ارتباطاتی که استاد حسین اصلانی در ایران داشتند متاسفانه  فعالیت های بسیار ایشان از نظرها پنهان ماند اما امیدوارم آثار بجا مانده از ایشان برای موسیقدانان سرزمینش الگو باشد.
دبیر فستیوال موسیقی اقوام ایرانی از موسیقیدانان گیلانی خواست با اهتمام به آثار استاد حسین اصلانی  بر جهانی نمودن ملودی های گیلانی تمرکز کنند.
پیکر زنده یاد حسین اصلانی آهنگساز ایرانی و خالق برخی آثار محمد نوری بنا به وصیت وی، از نیویورک به گیلان منتقل شد تا در زادگاهش روستای شاقاجی، همانجا که سال ها پیش تر به یاد مادر، دو مدرسه بنا نهاده بود ، به خاک سپرده شود.
این مراسم با حضور جمعی از هنرمندان کشور، استان و مردم علاقمند و دغدغه مند به هنر و موسیقی برگزار شد.  
حسین اصلانی یکی از پیشکسوتان عرصه موسیقی است که در سال ۱۳۱۵ در روستای شاقاجی رشت به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در مقطع ابتدایی در سال ۱۳۳۲به دلیل فعالیت سیاسی ناگزیر به تهران مهاجرت کرد. در همان سال‌ها توانست در خلال تحصیل در مقطع متوسطه به هنرستان موسیقی در رشته موسیقی کلاسیک راه یابد و از محضر استادانی چون خانم تاتیانا خاراتیان در نوازندگی پیانو، فریدون فرزانه برای تئوری و سلفژ  و هوشنگ استوار در دروس هارمونی، ارکستراسیون و آهنگ‌سازی کسب دانش نماید.
حسین اصلانی در سال ۱۳۴۰به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده و پیانیست در رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و برای بسیاری از خوانندگان صاحب نام از جمله زنده یاد محمد نوری، دکتر محمد سریر، فریدون شهبازیان قطعاتی را تنظیم و آهنگ‌سازی کرد.
وی در سال ۱۳۵۱،   با مهاجرت به آمریکا تحصیلات خود را  تا مقطع کارشناسی ارشد  رشته آهنگ‌سازی  موسیقی معاصر و ارکستراسیون ادامه داد.  
کتاب «دوباره می نوازمت» یکی از مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی هنرمندان گیلان است که به خاطرات حسین اصلانی  از نوازندگان و آهنگسازان برجسته موسیقی ایران و گیلان می پردازد.
تاثیر موسیقی محلی ایران، خاطرات کودکی و نوجوانی و نوستالژی وی نسبت به آثار موسیقی پاپ خودش و تحقیق گسترده بر روی آهنگسازانی چون چارلز آیوز، بلا بارتوک، ایگور استراوینسکی، آرون کاپلند، لئونارد برنشتاین و هوشنگ استوار و دیگر اساتیدی که ایشان علم موسیقی را نزد ایشان فرا گرفتند، همچنین ویژگی های موسیقی معاصر با خصوصیاتی پیشرو و درعین حال، اصیل و ریشه دار، از آثار حسین اصلانی، خصوصیاتی چندوجهی و منحصر به فرد ساخته بود.
  حسین اصلانی آهنگساز معاصر و خالق آثار ماندگاری برای مرحوم محمد نوری و خوانندگان دیگر شامگاه سه‌شنبه هشتم بهمن در آمریکا بدرود حیات گفت و امروز بنا به وصیت در روستای زادگاهش شاقاجی گیلان به خاک سپرده شد و  برای همیشه تاریخ موسیقی کشور ماندگار شد.

print

برچسب ها:

پاسخی بگذارید