تاریخ: ۹:۲۱ :: ۱۳۹۶/۰۷/۱۲

بانک‌ها نگرانند که بانکداری باز زیر نظر قانون PSD2 اتحادیه اروپا، می‌تواند موجب کاهش مشتری و همین‌طور ایجاد مشکلات امنیتی شود که هر دو مسئله می‌تواند برای بانک‌ها دردسرساز شود.

راهکار پیشنهادی در این‌باره که یکی از بانک‌ها آن را «رگولاتوری پلاس» توصیف کرده، می‌گوید که بانک‌ها نباید صرفا با مقررات جدید خودشان را تطبیق دهند، بلکه از این قانون برای ارائه سرویس‌های جدید از طریق کانال‌های پرداخت جدید، استفاده کنند.

بدون شک استقبال از بانکداری باز به‌مراتب بهتر از نادیده گرفتن آن است و همه شواهد مبنی بر آن است که به احتمال بسیار زیاد، بانک‌ها در برابر رقبایی مانند رسانه‌های اجتماعی، خرده‌فروشان آنلاین، بانک‌های چالشی، فین‌تک‌ها و تجمیع‌کنندگان، می‌توانند به‌خوبی بازارشان را حفظ کنند.

بانک‌ها به‌راحتی می‌توانند با تبدیل شدن به یک تجمیع‌کننده (که بتواند تمامی داده‌ها و حساب‌های مشتریان را جمع‌آوری کند، همانطور که الان قانون PSD2 این امکان و مجوز جمع‌آوری اطلاعات را به اشخاص واسط داده است)، از خودشان به‌خوبی محافظت کنند و بهترین موقعیت برای انجام این کار را هم دارند.

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا بانک‌ها در انجام این کار موفق خواهند بود و اینکه چرا قانون جدید PSD2، نمی‌تواند آنطور که باید در صنعت بانکداری ساختارشکن باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اعتماد و امنیت اشاره کرد

نظرسنجی که توسط اکسنچر انجام شده نشان می‌دهد که باتوجه به حضور ارائه‌دهندگان خدمات ابتدایی پرداخت (PISPs) و ارائه‌دهندگان اطلاعات حساب (AISPs)، که هر دوی این نهادهای جدید از قِبَل قانون PSD2 به‌وجود آمده‌اند، اما مشتریان همچنان به دلیل موضوع اعتماد، بانک‌های سنتی را ترجیح می‌دهند.

البته در میان این مشتریان، افراد مسنی هم حضور داشتند که تمایل نسبتا زیادی به داشتن حساب‌های بانکی متعدد و همین‌طور انجام امور مالی پیچیده‌تر دارند، افرادی که می‌گویند به‌جز بانک‌ها به هیچ نهاد دیگری برای دریافت چنین خدماتی اعتماد ندارند.

گرچه نظرسنجی اکسنچر در سال ۲۰۱۶ انجام شد اما به‌نظر نمی‌رسد که از سال گذشته تا به امروز، تغییرات چندانی در نظراتو احساسات این افراد ایجاد شده باشد.

مسئله امنیت و پافشاری بر احراز هویت دو عاملی، وضوع دیگری است که کار را برای PISP‌های جدید سخت‌ کرده است. برخی از تحلیلگران به این موضوع فکر کرده‌اند که PISP‌ها چطور می‌توانند با استفاده از بانکداری باز، محصولات و سرویس‌های بیشتری به مشتریان بفروشند و به آن‌ها تخفیف و همین‌طور امتیازان وفاداری بدهند. اما باید بدانید که علاقه مشتریان به موضوعاتی از این قبیل در رده دوم قرار دارد و هنگامی که صحبت از بانکداری می‌شود، تنها موضوعی که برای افراد اهمیت بسیاری دارد، اعتماد و امنیت است.

بانک‌ها باید هنگام پاسخ‌گویی به قانون PSD2، این دو موضوع مهم برای مشتریان را به خاطر داشته باشند.

منبع:بانک

print

پاسخی بگذارید