تاریخ: ۲۰:۰۵ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آستارا با توجه به خروج برخی کالاهای ممنوعه با پوشش نایلون مشکی از گمرک و پایانه مرزی این شهرستان به خارج از کشور، بسته بندی و حمل کالا با مشمع سیاه را در مرز ممنوع کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا روز سه شنبه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: گزارش هایی از خروج اجناس و برخی کالاهای اساسی و ممنوعه از گمرک این شهرستان به خارج از کشور به دست آمده و اغلب آنها در قالب پوشش های سیاه نایلونی بوده است.

سامان ساسانیان افزود: دغدغه خروج قابل توجه دارو، شیر خشک و آرد در نایلون های مشکی وجود دارد و اگر هر یک از سه هزار تردد کننده روزانه از مرز آستارا، دو کیسه نایلون سیاه محتوی کالای ممنوعه از مرز خارج کند، ضررهای اقتصادی زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آستارا از این پس توسط ماموران اصناف، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، هنگ مرزی و اداره کل گمرک با فروش نایلون ها و مشمع های بزرگ مشکی در محوطه پایانه مرزی و گمرک و بسته بندی و انتقال کالاها در پوشش های سیاه به پایانه مرزی جلوگیری خواهد شد و باید از نایلون های شفاف استفاده شود.

ساسانیان گفت: کاربرد نایلون های مشکی از منظر بهداشتی نیز مساله ساز و مشکل آفرین است و با وجود فعال بودن ایکس ری و کاوش های الکترونیکی کالا در گمرک، بررسی همه محتوای کالاهای بسته بندی شده در قالب نایلون های مشکی، امکان پذیر نیست.

معاون فرماندار آستارا افزود: برخی ارزیابان گمرک به قدری به انجام وظایف خود متعهد هستند که قاچاقچیان در ساعات کار آنها به گمرک کالا نمی آورند و متاسفانه عکس این قضیه نیز صادق است.

محسن آهنی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آستارا نیز در این جلسه، افزایش نیافتن شمار ماموران گمرک به تناسب شبانه روزی شدن فعالیت آن اداره کل را، زمینه ساز سوء استفاده قاچاقچیان از شلوغی بخش بازرسی مرزی دانست.

با توجه به حذف روادید برای سفر اتباع جمهوری آذربایجان به ایران، روزانه نزدیک به سه هزار نفر از آن کشور به بازارهای آستارا در استان گیلان وارد و بعد از خرید مایحتاج خود، از ایران خارج می شوند و تفاضل بهای ریال با منات (پول رایج جمهوری آذربایجان) نیز آذری ها را به خرید از بازارهای ایران ترغیب کرده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

print

پاسخی بگذارید