نا حیه صنعتی گُمیشان در مسیر سرمایه گذاری

پس از هفت سال پیگیری نیمه نخست امسال زیرساخت های ناحیه صنعتی گُمیشان واقع در شمال استان گلستان تکمیل و کار واگذاری زمین به سرمایه گذاران با هدف ایجاد واحدهای تولیدی در حوزه فرآوری شیلات و آبزبان فراهم شد.

به گزارش اقتصاد شمال ،فعالیت ناحیه صنعتی گمیشان جزو مصوبات سفر هیات دولت به استان گلستان بود که در میانه سال ۹۱ کار اجرایی ایجاد زیرساخت های آن آغاز ولی به دلیل نداشتن مجوزهای زیست محیطی، ایجاد زیرساخت ها در سال ۹۳ متوقف شد.
فعال شدن ناحیه صنعتی گمیشان؛ این شهرستان محروم و مرزی را از بن بست اقتصادی خارج می کند بطوریکه ارزیابی می شود در آینده زمینه اشتغال پایدار برای ۱۵۰۰ نفر فراهم شود که برای منطقه ای کوچک عدد خوبی محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان در این پیوند به ایرنا گفت: ناحیه صنعتی گمیشان در سطح ۲۰ هکتار برای سرمایه گذاری فعال و تاکنون چهار فقره قرارداد با متقاضیان برای استقرار واحدهای صنعتی منعقد شده است.
حجت الله خلیل زاده صورتی افزود: این ۴ طرح صنعتی در حوزه شیلات و آبزیان با پیش‌بینی ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۴۵ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۸۵ میلیارد ریال استقرار خواهند یافت.
به گفته وی نخستین واحد تولیدی ناحیه صنعتی گمیشان در حوزه فرآوری میگو و ماهی با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال ۱۵۰ نفر آغاز به کار کرده است.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی گلستان با بیان این که همکاری لازم در حوزه های مختلف با سرمایه گذاران برای استقرار واحد تولیدی در ناحیه صنعتی گمیشان خواهد شد، از پیگیری طرح توسعه آن در سطح ۳۰ هکتار طی سال جاری خبر داد.
گسترش پرورش میگو از ظرفیت های توسعه گمیشان است که فعالیت مجتمع تولید میگوی این شهرستان هم اینک مهمترین مرکز تولید این آبزی در شمال کشور به شمار می رود و طبق گزارش مدیرکل شیلات گلستان در طراحی نهایی مجتمع با سطح ۲۸ هزار هکتار تمام نیاز داخلی تامین و خواهد توانست در آینده به یکی از مراکز اصلی صادرات هم تبدیل شود.
سید جواد قدس علوی در نشست معرفی گمیشان به عنوان ۳۱ شهرستان پایلوت توسعه پایدار کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این مجتمع از بخش های مختلفی از جمله سامانه آبگیری، سیستم عمل آوری آب، سیستم هوادهی و گرمایش سالن، سالن پرورش لارو، سالن مولد سازی و سالن تولید غذای زنده تشکیل شده و از مجهزترین کارگاه های تولید و تکثیر بچه میگو در کشور است.
به گفته وی اکنون ۸۰ درصد میگوی تولیدی گلستان به خارج کشور صادر می شود که پیش بینی شیلات از طرح پرورش این آبزی در افق چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن میگو، ارز آوری ۱۰۰ میلیون دلاری و اشتغال زایی ۸ هزار و ۵۰۰ نفر است.

از لحاظ اقلیمی شهرستان گمیشان به دلیل نزدیکی به دریای خزر در تابستان آب و هوای گرم و مرطوب و در فصل زمستان دارای آب و هوای سرد و ملایم است.
این شهرستان مرزی از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندرترکمن، از شرق به آق قلا و از غرب به دریای خزر منتهی می‌شود.
تامین معاش ساکنان ۸۰ هزار نفری گمیشان بیشتر از طریق کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و ماهیگیری است و توسعه طرح در این بخش ها و نیز ایجاد فرصت های اشتغال بیشتر در حوزه ناحیه صنعتی، شهرک های گردشگری و کشاورزی به کاهش نرخ بیکاری در شهرستان کمک خواهد کرد.
گمیشان با وسعت یک هزار و ۲۸۵ کیلومتر مربع سال ۱۳۸۸ از شهرستان بندرترکمن منتزع و به علت کم برخورداری زیر ساختی ابتدای امسال جزو ۳۱ شهرستان پایلوت توسعه پایدار در کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی معرفی شد تا ضرورت شتاب در توسعه آن افزایش یابد.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید