گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۲ :: ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
نبود برنامه مدون مدیریت پسماند از ضعف های شهرداری های گیلان است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان نبود برنامه مدون برای مدیریت پسماند را یکی از ضعف های شهرداری های استان دانست و توجهی فزون تر به این مهم و تدوین برنامه جهت مدیریت مسئله یادشده را خواستار شد.

عباسقلی زاده در نشست آموزشی اعضای شوراهای اسلامی شهرستان های صومعه سرا و ماسال با بیان اینکه شهرسازی پیش از اینکه یک علم باشد یک هنر است، خاطر نشان کرد: به همین دلیل است که در بسیاری از دانشگاه های کشور و دنیا رشته معماری و شهرسازی در دانشکده های هنر تدریس می شود.
وی با تاکید بر اینکه بیشتر مسائل شهری در استان در مسائل اجتماعی ریشه دارد، افزود: بسیاری از اختلافاتی که در داخل شوراهای اسلامی وجود دارد به مسائل اجتماعی برمی گردد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان با اشاره به اهمیت برنامه محوری در مدیریت شهری گفت: وزارت کشور چندین سال است که تهیه برنامه کاربردی از سوی شهرداری ها و شوراهای اسلامی را در سرلوحه کار خود قرار داده است.
عباسقلی زاده با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از شهرهای استان فاقد برنامه جامع و راهبردی هستیم، اظهار داشت: اگر مشارکت مردم در اجرای برنامه ها لحاظ نشود، دچار چالش در زندگی روزمره محلات خواهیم شد و وقتی که از ظرفیت خود مردم در تصمیم سازی ها استفاده شود، خود آنها نیز در اجرای برنامه ها کمک خواهند کرد.
وی ادامه داد: عمران و توسعه شهری بر مبنای مشارکت و خودکنترلی موفق خواهد بود و بیشترین منابع مالی شهرداری ها نیز از همین عوارضی است که شهروندان پرداخت می کنند بنابراین اگر شوراهای اسلامی ارتباط مستقیم و خوبی با بدنه مردم داشته باشد، می تواند آینده شهر را تامین کند.
عباسقلی زاده فقدان فضای عمومی کافی در شهرهای استان گیلان به ویژه مرکز استان را از دیگر ضعف های مدیریت شهری استان دانست و تصریح کرد: در شهری مانند سنندج مشاهده می کنیم که فضاهای عمومی قریب به ۶۰ درصد فضای شهر را تشکیل می دهد.

وی در خاتمه گفت: فقدان برنامه محوری در مدیریت شهری موجب عقب ماندن برخی از شهرهای استان گیلان در جذب اعتبارات کشوری در قیاس با شهرهای هم تراز شده است.

فرماندار ماسال نیز بر لزوم بهره گیری از سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمران شهری تاکید کرد.
محمد جواد عامر با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در حوزه اجرا به ویژه در سطح شهرداری ها وجود دارد به مسائل اجتماعی و فرهنگی برمی گردد، افزود: اجرای موفق پروژه های شهری نیازمند فرهنگ سازی و مشارکت جوامع محلی است.
وی با اشاره به محدودیت های شهرداری ها در زمینه پیشبرد پروژه های عمرانی با کاهش اعتبارات دولتی و درآمد شهرداری ها اظهار داشت: یکی از ظرفیت هایی که شوراهای اسلامی می توانند برای توسعه و ارتقاء شهر بهره بگیرند، استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی و جذب آنهاست که این امر نیازمند در نظر گرفتن جوانب امر برای جذب و حفظ سرمایه گذار است.
فرماندار ماسال دلیل برخی از مصوبات شوراها در کمیسیون تطبیق را مغایرت قانونی آنها دانست و تاکید کرد: نگاه کمیسیون تطبیق شهرستان بر این است که حتی اگر اشکالی در مصوبات وجود داشته باشد، با راهنمایی لازم و ارائه راه قانونی، مانع از به درازا کشیدن اجرای مصوبه و تاخیر در اجرای آن شویم تا با انجام اصلاحات لازم، مصوبه مربوطه اجرایی شود.

صومعه سرا به سه بخش مرکزی، تولمات و میرزاکوچک در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان و ماسال با دو بخش مرکزی و شاندرمن، در ۴۵ کیلومتری غرب مرکز گیلان قرار دارند.

به گفته مسئولان گیلان آنچه که محیط زیست استان را تحت تاثیر قرار داده، ورود سالانه ۳۵ میلیون گردشگر به استان است که به طور طبیعی میزان تولید زباله هم افزایش می یابد به طوری که روزانه حدود دو هزار و ۶۰۰ تن زباله در گیلان تولید و این زباله نیز با بدترین وضعیت زیست محیطی دفع می شود. برای حل معضل پسماند استان، سه کارخانه کمپوست در لاکان، تالش و لاهیجان در حال راه اندازی است.

print

پاسخی بگذارید