تاریخ: ۱۴:۵۰ :: ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
نرخ تورم کالاهای صادراتی افزایش یافت

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در چهار فصل منتهی به پاییز ۹۹ برابر با ١٣٠,٢ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه­ تابستان ٣۵.٣ درصد افزایش داشته است.

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ‌های ریالی در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠٩,١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان ١٣٩٩ رقم ٧٧.٧ واحد درصد افزایش داشت.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص ­فصل پاییز ١٣٩٩ از داده ­های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن­ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه­ داده ­های قطعی سال ١٣٩٩ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص صادرات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های ریالی در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل ۴٢,۶ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان ١٣٩٩(برابر با ٣۵.٩ درصد) حدود ۶.٧ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری نیز در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل قبل، ١.٠ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی تابستان ١٣٩٩ (برابر با  ٠.٨ درصد) حدود ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه­‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (٢٠,٠ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ های گرانبها یا …» (١٢٩.٠ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠٩,١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان ١٣٩٩ (برابر با ١٣١.۴ درصد) ٧٧.٧ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های دلاری در فصل پاییز ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴.٩ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان سال ١٣٩٩ (برابر با ٢ درصد) ٣.٠ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و …» (٩٣,٢رصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «اشیاء هنری و کلکسیون …» (۶٧٢.٠ درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٩ برابر با ١٣٠,٢ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ تابستان ١٣٩٩ (برابر با  ٩۴.٩ درصد) ٣۵.٣ واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده ­های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٩ برابر با ٠.٠درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ تابستان ١٣٩٩ (برابر با ۶.۵- درصد) ۶.۵ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه ­های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و …» (۴۴,۴ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین آلات و وسایل مکانیکی؛ ادوات برقی؛ اجزاء و قطعات آنها و …» (۵٣٩.۶ درصد) است.

print

پاسخی بگذارید