تاریخ: ۶:۴۸ :: ۱۳۹۶/۰۹/۳۰

بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در هنگام تنظیم قراردادهای تسهیلاتی خود معمولاً نرخ وجه التزام را نیز مشخص می کنند.

نرخ وجه التزام بر اساس قوانین موجود در شبکه بانکی برای مبالغ کمتر از ۵۰۰ میلیون ریال ۶ درصد تنظیم شده است. بانک ها و موسسات مالی و اعتباری می‌توانند برای قراردادهای بیش از ۵۰۰ میلیون ریال نرخ های بیشتری را به عنوان جریمه دیرکرد و یا وجه التزام از مشتریان خود دریافت کنند.
نرخ وجه التزام برای قراردادهای بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از ۸ درصد تا ۱۴ درصد تعیین شده است و بسته به مبلغ قرارداد تسهیلاتی نرخ وجه التزام متغیر است و نرخ وجه التزام برای بالاترین مبلغ تسهیلات به میزان ۱۴ درصد تعیین شده است.
نرخ جریمه وجه التزام به نرخ قرارداد تسهیلاتی اضافه شده و نسبت به مانده تسهیلات معوق جریمه دیرکرد از مشتری اخذ می شود. به عنوان مثال اگر قرارداد تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی بین بانک و مشتری به نرخ ۱۸ درصد (که آخرین مصوبه بانک مرکزی نیز همین است) تعیین شود نرخ وجه التزام و اصل قرارداد به میزان ۲۴ درصد یعنی به میزان شش درصد بیشتر از نرخ تسهیلات است.
به نوشته اخبار بانک، حالا اگر مبلغ تسهیلات به بالای ۵۰۰ میلیون ریال برسد، نرخ وجه التزام ۱۸ به علاوه ۸ درصد یعنی ۲۶ درصد تعیین می شود به همین ترتیب اگر مبلغ تسهیلات بیشتر شود می‌تواند تا ۱۴ درصد به علاوه نرخ ۱۸ درصد تسهیلات، اضافه و برای روزهایی که اقساط تسهیلات پرداخت نمی شود نرخ ۳۲ درصد را لحاظ و از مشتری دریافت کرد.
print
برچسب ها:

پاسخی بگذارید