تاریخ: ۲۳:۰۱ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
نرخ خرید تضمینی کلزا ۲ برابر می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت تضمینی کلزا از چهار هزار و ۶۶۰ تومان کنونی به بالای ۹ هزار تومان برای سال زراعی جاری است.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، عزیزاله شهیدی‌فر در جلسه شورای کشاورزی استان افزود: به طور یقین این اقدام، باعث ترغیب کشاورزان برای افزایش کشت این محصول خواهد شد.

وی تعهد سال زراعی جاری مازندران برای کشت دانه روغنی کلزا را ۲۷ هزار هکتار اعلام کرد و گفت : برای تحقق این امر علاوه بر افزایش قیمت خرید تضمینی ، مشکلی در تامین بذر و کودهای مصرفی وجود ندارد و کشاورزان نگران تامین بذر و کودهای مصرفی برای تولید این محصول نباشند.

حدود ۸۵ درصد دانه روغنی کلزا وارداتی است و  وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید به تولید و بازرگانی این محصولات اهمیت خاصی قائل شده به طوری که از پنج سال پیش تلاش برای برگرداندن قطار کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا به ریل اصلی در مازندران آغاز شده است.

وزارت جهاد کشاورزی برنامه ریزی کرده است که در یک بازه ۱۰ ساله با افزایش میزان تولید دانه‌های روغنی، حدود ۷۰ درصد روغن مصرفی و ۵۰ درصد کنجاله مورد نیاز در داخل کشور تأمین شود.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است.

استان مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

print

پاسخی بگذارید