تاریخ: ۲۰:۲۳ :: ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
نزدیک به ۱۶ هزار تن پیله تر بادام زمینی در آستانه اشرفیه تولید شد

رییس اداره جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: امسال ۱۵ هزار و ۹۱۵ تن پیله تر بادام زمینی توسط بادامکاران این شهرستان تولید شده است.

حمیدرضا سلیمانی امروز در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، سطح زیر کشت  بادام زمینی این شهرستان را ۲ هزار و ۵۶۷ هکتار اعلام و تصریح کرد: از این میزان پیله تر ، ۱۱ هزار و ۱۴۱ تن پیله خشک بادام زمینی به ارزش بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان حاصل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بطور متوسط در هر هکتار از زمین های زیر کشت بادام زمینی این منطقه ۶ هزار و ۲۰۰ تن پیله تر و ۴ هزار و ۳۴۰ تن پیله خشک بدست آمده ، اظهار داشت: حدود نیمی از پیله خشک بادام زمینی این منطقه ( بیش از ۹ هزار تن و به ارزش بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان ) به مغز بادام زمینی تبدیل و به بازارهای مصرف عرضه شده است.

به گفته سلیمانی بادامکاران این شهرستان همه ساله در اواخر اسفندماه نسبت به شخم زمین های زیر کشت اقدام و در اوایل بهار نیز عملیات دیسک زنی را انجام می دهند، زمان کشت بادام زمینی اواسط اردیبهشت ماه هر سال است و از اواسط شهریورماه عملیات برداشت در این منطقه آغاز می شود.

بذر اصلاح شده بادام زمینی، بومی ایالت کارولینای شمالی امریکا، موسوم به ” ان سی ۲ ” از ۵۰ سال پیش در گیلان کشت می شود.  کورکاء ، نقره ده ، تمچال ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان و استخر بیجار از مهمترین مراکز کشت و تولید بادام زمینی این شهرستان به شمار می روند.

وی کیفیت محصول بادام زمینی این شهرستان را بسیار خوب عنوان و تصریح کرد: کیفیت مرغوب بادام زمینی این منطقه به جهت وجود خاک حاصلخیز موجب شده تا همواره مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد.

وی بادام زمینی را  از سوغات های مهم منطقه دانست و افزود: مغز بادام زمینی در تهیه روغن و کره بادام زمینی مورد مصرف قرار می گیرد و از پوست بادام زمینی نیز در صنایع نئوپان سازی و همچنین تهیه خاک کمپوست استفاده می شود.

هم اکنون هر کیلوگرم بادام زمینی برشته شده آستانه اشرفیه ، ۳۵۰تا ۴۰۰ هزار ریال به فروش می رسد.

۸۰ درصد بادام زمینی کشور در آستانه تولید می شود.شهرستان آستانه اشرفیه با  داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستاست و در شرق استان گیلان قرار دارد.

print

پاسخی بگذارید