توسط پژوهشکده پولی و بانکی
تاریخ: ۱:۴۳ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
نشست کرسی‌های بررسی‌ راهبردی در حوزه پول و بانک برگزار شد

اولین نشست از سلسله نشست کرسی‌های بررسی راهبردی در حوزه پول و بانک با حضور معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در محل این پژوهشکده برگزار شد.

به گزارش اقتصاد شمال از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، پژوهشکده پولی و بانکی در نظر دارد با برگزاری کرسی‌های بررسی‌ راهبردی در حوزه پول و بانک، زمینه اجماع و مفاهمه در سطوح مختلف کارشناسی، تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور را فراهم آورد هدف از برگزاری این کرسی‌ها، ارتقای تفکر راهبردی و توسعه ظرفیت راهبردی در حوزه‌های تصمیم‌سازی‌ اقتصادی کشور است.

اولین نشست از سلسله کرسی‌ بررسی‌های راهبردی در حوزه پول و بانک با تأکید بر «اهمیت و نقش تفکر راهبردی در حل چالش‌های پیش‌روی نظام مالی کشور» با حضور سیدعلی حسینی تاش معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و جمعی از صاحبنظران پولی و بانکی از جمله پرویز عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه، علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، تیمور رحمانی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، فیاضی پژوهشگر امنیت ملی، حسن معتمدی صاحبنظر پولی و بانکی، امیرحسین امین آزاد صاحبنظر پولی و بانکی، تیرداد احمدی صاحبنظر مالی، مسعود حجاریان صاحبنظر مالی، کامران ندری مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی، مهرداد سپه‌وند مدیرگروه بانکداری پژوهشکده پولی و بانکی، حمید زمان‌زاده معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی و مریم همتی مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی در محل پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد.

 در ابتدای این نشست علی دیواندری بر تلاش پژوهشکده پولی و بانکی به عنوان بازوی تحقیقاتی بانک مرکزی برای فراهم آوردن محفلی مناسب برای تعامل بین سیاستگذاران و متخصصان کشور در حوزه‌های پول و بانک تأکید کرد و افزود: به دلیل پتانسیل‌های موجود و حضور اقتصاددانان جوان در این مؤسسه و همچنین ارتباط تنگاتنگ پژوهشکده با صاحبنظران پولی و بانکی مقرر شده است این مؤسسه تحقیقاتی و مطالعاتی مسئولیت برگزاری کرسی‌های مرتبط با حوزه پول و بانک را بر عهده گیرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در بخشی دیگری از سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که بخش مالی اقتصاد ایران بانک‌محور است لیکن متأسفانه بعضاً به سبب اتخاد برخی سیاست‌ها و همچنین در اثر ضعف مقررات و اختیارات بازدارنده طی دهه‌های گذشته، سلامت و ثبات صنعت بانکداری کشور و در نتیجه آن رشد سایر بخش‌های اقتصادی با چالش‌هایی مواجه شده است. از این منظر، تردیدی نیست که بررسی چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی نظام پولی و بانکی در برنامه کرسی‌های بررسی‌های راهبردی قرار گیرد. پژوهشکده پولی و بانکی امیدوار است بر اساس نظرات کارشناسی و نتایج مستخرج از این کرسی‌ها، بتواند بستری را برای تدوین و پیاده‌سازی اقدامات و سیاست‌های پیشگیرانه و تبادل نظر و تضارب آرا در این حیطه فراهم آورد.

در ادامه این نشست، سیدعلی حسینی تاش معاون دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: در سال‌های گذشته برنامه کرسی‌های راهبردی با انگیزه فراهم آوردن زمینه‌های لازم و فعال شدن مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه مسایل و مباحث راهبردی مبتلابه کشور طراحی شده است. از این رو، دبیرخانه از مراکز تحقیقاتی برای ایجاد و شکل‌گیری این کرسی‌ها دعوت و درخواست مشارکت نموده است. این کرسی‌ها با هدف ارتقای تفکر راهبردی و به منظور توسعه ظرفیت راهبردی در حوزه‌های تصمیم‌سازی‌های کلان کشور شروع به کار کرده‌اند. در حال حاضر، این کرسی‌ها در ۴۰ حوزه تشکیل شده و فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند. به طوری که، تأثیرات نتایج آنها بر تصمیمات سیاستگذاران در حوزه‌های مرتبط قابل‌مشاهده است.

وی افزود: یکی از مسایل عمده در حکمرانی کشور، بی‌توجهی به نقش و اهمیت تفکر راهبردی بوده است. پیامد نبود چنین تفکری این بود که اغلب تصمیمات و سیاست‌ها در زمان وقوع بحران اتخاذ می‌شدند و در اغلب مواقع، سیاست‌ها به صورت پیشگیرانه تدوین و پیاده‌سازی نمی‌شدند؛ به طوری که تجربیات نشان می‌دهد تصمیمات سیاستی از ثبات لازم برخوردار نبودند. لذا با تشکیل این نهادهای تفکر و کاهش شکاف بین تصمیم‌گیران و نخبگان، کرسی‌های بررسی‌های راهبردی شکل گرفت.

حسینی تاش تاکید کرد: تجربه برگزاری این کرسی‌ها در این مدت زمان کوتاه نشان داده است که با مسأله شناسی و آنالیزهای راهبردی از روند متغیرها و وضعیت موجود، می‌توان تحلیل‌های کارشناسی را ارتقاء داده و از تأکید صرف بر تئوری‌ها امتناع کرد. به گونه‌ای‌که، در این کرسی‌ها، صرفاً به مباحث اساسی که نقش تعیین‌کننده‌تری در مسایل راهبردی دارند پرداخته و تفکر راهبردی در حوزه مربوطه ارتقاء یافته و اشاعه داده می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال‌های گذشته توجه راهبردی به مباحث اقتصادی به ویژه بخش پولی و بانکی مغفول مانده است. از این رو، در دوره اخیر، حوزه اقتصادی به عنوان یک پایه اساسی در راهکار ارتقای اقتصادی کشور و حرکت راهبردی مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس، در نظر است با برگزاری کرسی‌های بررسی‌های راهبردی در حوزه پول و بانک، زمینه اجماع و مفاهمه در این حوزه فراهم آید.

حسینی تاش در ادامه در خصوص چگونگی استفاده از نظریات مطروحه این نشست‌ها در تصمیمات سیاستی و پیاده‌سازی نتایج این کرسی‌ها بیان کرد: در یک سال اخیر موضوعات بسیاری همچون مباحث مربوط به تروریسم و گروه‌های تروریستی، شبکه‌های اجتماعی، مسایل قومی و منطقه‌ای، سناریوهای مختلف در خصوص‌ خروج آمریکا از برجام و وضعیت کشورهای خاورمیانه و … در کرسی‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج و توصیه‌های سیاستی مستخرج از آن برای سیاستگذاران حوزه مربوطه ارسال شده است.

در پایان این کرسی، حاضرین به ایراد نقطه نظرات و پیشنهادات خود پیرامون راهکارهای افزایش کارایی و اثربخشی کرسی‌ها پرداختند. در پایان این نشست دکتر حسینی تاش بر این موضوع تأکید داشت که برگزاری کرسی‌های راهبردی در حوزه پول و بانک ضمن کمک به فهم مشترک از مسائل راهبردی در این حوزه، می‌تواند به رصد تحولات آتی و نوظهور در این بخش پرداخته و هشدارهای راهبردی را به سطوح مختلف سیاستگذاری راهبردی نظام بانکی ارائه کند.

print

پاسخی بگذارید