دیدگاه
گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۱:۰۴ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
نقش فرودگاه های محلی در توسعه

نقش فرودگاه هاه محلی در توسعه اقتصادی و بویژه گردشگری حائز اهمیت ویژه است.

یعقوب محمودی: فرودگاه محلی در محدوده روستای مهترکلاته از توابع شهرستان کردکوی همین ویژگیهای توسعه ای را دارد.
موقعیت خاص جغرافیای شهرستان کردکوی، وجود رشته کوه البرز شرقی، چشم اندازهای زیبای درختان هیرکانی در چهارفصل سال، نزدیکی به سواحل خزر و خلیج گرگان، نواحی مناسب برای کوهنوردی، ظرفیت های اکوتوریستی منطقه دشت های زیبا و حاصل خیز و آثار تاریخی می تواند سهم بزرگی در توسعه گردشگری محلی داشته باشد.
درحال حاضر گردشگری به عنوان بزرگترین صنعت جهان با تاثیرگذاری در سه بعد اقتصادی، اجتماعی و محیطی ضمن جلب مشارکت جامعه محلی در توسعه اقتصاد ملی با پتانسیل حفظ و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست باعث پایداری محیطی می شود.
در بُعد اقتصادی گامی جهت کاهش فقر با توسعه مراکز اشتغال کوچک، افزایش و تغییر شکل منابع در معرض خطر به سمت منابع پربازده و همراه با سودمندی و توزیع درآمد برمی دارد و در بُعد اجتماعی نیز باعث کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت، ارتباطات بیشتر همشهریان با سایر جوامع و فرهنگ های متنوع و شناساندن هویت محلی و رفاه و نهایتا ایجاد توسعه شهری می گردد.
بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی را در جهان دارد و یکی از امن ترین کشورهای منطقه و حتی جهان برای گردشگران محسوب می شود.
مطابق برنامه ریزی صورت گرفته ایران در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به عنوان قطب گردشگری حلال در جهان سالانه باید ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب کند.
از سوی دیگر باید در سال ۲۰۲۵ از محل ورود گردشگران خارجی سالانه ۳۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند و با توجه به فرا سازمانی بودن صنعت گردشگری و نیاز به همکاری نهادها و وزارتخانه‌های مختلف، سازمان متولی فرودگاه‌های کشور نمی‌تواند خود را در این زمینه بدون وظیفه قلمداد ‌کند.
علاوه‌ بر سند چشم‌انداز نگاهی به برخی تجربه‌های بین‌المللی نیز نشان‌دهنده این است که تجهیز فرودگاهی به این نشانه‌های فرهنگی و گردشگری بر استقبال مسافران نیز تاثیر چشمگیری خواهد داشت.
حمل و نقل از ارکان اصلی توریسم می باشد و این صنعت بعنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان بشمار می رود.
سیستم حمل و نقل هوایی یکی از عمده ترین عناصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری می باشد که بخشی از هزینه های گردشگران را به خود اختصاص می دهد.
پایانه ها (فرودگاه) به شکل امروزی مکانی است که وظیفه حمل و نقل مسافر (داخلی – خارجی) را از شهری به شهر یا استان یا کشور بر عهده داشته و هدف نهایی اش ارائه خدمات به مسافرین می باشد.
حمل و نقل به منزله شریان های حیاتی کشورها و چشم انداز توسعه نمادی بنیادین شهری و بدیهی ترین نشانه های سطح توسعه در رویکرد گردشگری در منطقه به شمار می رود.
از نگاهی دیگر حجم مبادلات جهانی، لزوم توسعه ارتباطات و سرعت و حجم عملکرد بخش حمل و نقل را به گونه فزاینده ای هویدا می سازد، در این میان حمل و نقل کالا و مسافر و گردشگری، فعالیت های زیربنایی و زیر ساختی تلقی می شود.
استان گلستان با موقعیت جغرافیایی ویژه از ۴ فصل برخوردار است و زیست بوم جذابی دارد از این رو توسعه گردشگری در گلستان امری دور از انتظار نیست؛ توسعه ای که می تواند یکی از راه های دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی باشد.
برنامه ریزی در مسیر پیشرفت صنعت گردشگری در کنار دیگر صنایع و کشاورزی، بسیاری از چالش های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان گلستان را برطرف خواهد کرد؛ موضوعی که به نظر می رسد مسئولان هم به خوبی بر آن واقف هستند.
استان گلستان خصوصا شهرستان کردکوی بدلیل دارا بودن پتانسیل های خاص برای سرمایه گذاری در بخشهای صنعت، تجارت و گردشگری نیازمند زیرساختهای لازم برای توسعه در این زمینه است و فرودگاههای محلی (طرح گشت هوایی با هواپیماهای فوق سبک و تک سرنشین) مهمترین نقش را در این مسیر ایفا خواهند کرد.
با توجه به ورود سالانه تعداد قابل توجهی گردشگر داخلی و خارجی به استان گلستان توسعه زیرساخت فرودگاههای محلی لازمه رونق صنعت گردشگری بوده و نقش بسزایی در این زمینه دارد.
از این رو توسعه و بروز رسانی فرودگاه قدیمی روستای مهترکلاته کردکوی و استفاده از گشت هوایی با هواپیماهای فوق سبک و تک سرنشین می تواند موجب توسعه گردشگری استان گلستان و شهرستان کردکوی شود.

print

پاسخی بگذارید