تاریخ: ۸:۵۹ :: ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
نمی توان مالیات بر ارزش افزوده را کاهش داد

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: نمایندگان نمی‌توانند با کاهش مالیات بر ارزش افزوده، درآمد دولت را کاهش دهند.

ولی ملکی افزود: این کار نیاز به جایگزینی منابع درآمدی دیگری برای دولت دارد که این منابع مشخص نیست.

وی گفت: دولت برای کمک به تولیدکنندگان می تواند خودش لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده به مجلس ارائه دهد.

ملکی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز سرمایه گذاری را تهدید و برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد می کند افزود: همه باید برای استفاده از کالاهای داخلی تعصب داشته باشند و در این زمینه فرهنگ سازی شود.

وی گفت: ۷۵ هزار نفر از مرزنشینان از راه کوله بری امرارمعاش می کنند و اگر بخواهیم از فعالیت آنها جلوگیری کنیم باید فکری برای معیشت آنها داشته باشیم.

بزرگترین پرونده های قاچاق مربوط به لوازم خانگی است

عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این برنامه با بیان اینکه در سال ۹۶، هفتاد هزار پرونده مربوط به قاچاق در این سازمان رسیدگی شد گفت: بزرگترین پرونده ها مربوط به قاچاق لوازم خانگی است.

وی افزود: بر اساس قانون و آئین نامه های اجرایی دولت امکان عرضه مجدد کالاهای قاچاق در جامعه وجود ندارد و باید به خارج از کشور صادر شود مگر وزارت صنعت، معدن و تجارت تشخیص دهد که به این کالاها در کشور نیاز جدی وجود دارد.

اجتهادی گفت: تاکنون هیچ کدام از کالاهای قاچاق ضبط شده وارد بازار نشده و تراکم این کالاها در انبارها بر این اساس است.

وی افزود: تاکنون زمینه صادرات این کالاها­نیز فراهم نشده است.

اجتهادی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به وسیله کوله بران به دلیل حجم این لوازم کم است در عین حال بر­لزوم ساماندهی کوله بران تاکید کرد.

کالای قاچاق باید معدوم شود

حبیب الله انصاری دبیر کل انجمن صنایع، لوازم خانگی ایران نیز در این برنامه صنعت لوازم خانگی را یکی از ۱۱ صنعت شتاب دهنده پیشرفت اقتصادی کشورها بیان و اضافه کرد: با توجه به رویکرد مدیران این صنعت به افزایش کیفیت محصولات اکنون ۷۵ درصد نیاز جامعه به وسیله تولیدکنندگان داخلی تامین می شود.

وی گفت: فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای ایرانی مهم است اما پیش از آن باید موانع پیش روی تولیدکنندگان از جمله بحث قاچاق و مالیات بر ارزش افزوده رفع شود.

انصاری افزود: ضبط کالای قاچاق هدف نیست بلکه باید از وارد شدن آن به بازار جلوگیری شود.

وی با طرح این سوال که ­کالاهای قاچاق ضبط شده ­تا چه زمانی می خواهند در انبارها نگهداری ­شوند گفت: زمانی که کالای قاچاق کشف می شود حتما باید معدوم شود.

انصاری افزود: مالیات بر ارزش افزوده را باید مصرف کننده بپردازد نه اینکه آن را از تولیدکننده دریافت کنند.

وی گفت: باید کارتهای اعتباری در اختیار مردم برای خرید کالاهای ایرانی و حمایت از تولید قرار دهند.

دولت به تولیدکننده تخفیف در مالیات برارزش افزوده بدهد

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در این برنامه گفت: مالیات بر ارزش افزوده تولید کشور را با چالش روبرو کرده است و اگر دولت می خواهد تولید رونق بگیرد باید از تولیدکننده این مالیات را نگیرند یا به آن تخفیف دهند.

وی افزود: تولیدکنندگان داخلی برای رقابت با کالاهای وارداتی باید خدمات پس از فروش خود را به بهترین شکل انجام دهند.

طحان پور گفت: کارخانه های تولید لوازم خانگی ارج و آزمایش اگر تعطیل شدند به دلیل دولتی بودن آنها بود در حالیکه ۵۰ کارخانه بهتر از آنها وجود دارد.

وی خواستار برخورد جدی تر سازمان تعزیرات حکومتی با مسئله قاچاق شد و افزود: دو پرونده با شواهد و مدارک کامل درباره قاچاق کولرهای گازی وجود دارد که قاضی های این پرونده ها مدارک را نپذیرفتند.

سلطان حسین فتاحی تولیدکننده لوازم خانگی نیز در این برنامه با بیان اینکه برای استفاده از کالاهای ایرانی باید فرهنگ سازی شود­گفت: طرز فکری در کشور است که کالای ایرانی کیفیت ندارد اما در کشور تولیدکنندگان لوازم خانگی وجود دارند­که جزو ۱۰ برند برتر دنیا در این زمینه هستند.

وی افزود: تولیدکنندگان باید با ایجاد مزیت های رقابتی با کالاهای وارداتی رقابت کنند.

print

پاسخی بگذارید