تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۱/۲۳

قطار باید از رشت به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین و همچنین به آستارا متصل شود.

به گزارش اقتصاد شمال ،محمدباقر نوبخت عصر جمعه در جریان بازدید از ایستگاه راه آهن رشت در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف سفر به گیلان پیگیری و اتمام کار ادامه خط ریلی قزوین-رشت است، خاطر نشان کرد: این قطار باید از رشت به بندر انزلی، سپس بندر کاسپین و همچنین به آستارا متصل شود.
وی با تأکید بر اهمیت اتصال این خط ریلی به دریای خزر و همچنین به آستارا گفت: در سال آینده باید با قطار به انزلی سفر کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اتصال خط ریلی رشت به بندر انزلی و سپس بندر کاسپین این امکان را فراهم می‌کند که مسیر ریلی خلیج فارس را به دریای خزر متصل کنیم، اظهار داشت: می‌توانیم از طریق دریای خزر و کشورهای حاشیه آن نیز به جهان متصل شویم و کالاهای خود را با چین و سایر کشورها و حتی اروپا نیز مبادله کنیم.
وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در زمینه اتصال مسیر ریلی رشت به انزلی افزود: این کار در حال انجام است و برخی از شرکت های پیمانکاری قوی در این کار مشارکت می‌کنند.
نوبخت با بیان اینکه برای اتصال این مسیر ریلی نیازمند استملاک زمین‌های اطراف آن هستیم، تصریح کرد: این مسیر به طول ۴۰ کیلومتر بوده و به اندازه مسیر ریلی قزوین-رشت نیز کار سختی نیست و به راحتی می‌توانیم به آن دست یابیم اما این مسیر برخلاف مسیر قزوین – رشت زمین‌های آن برای منابع طبیعی نیست و متعلق به مردم است که نیازمند استملاک آنها هستیم.
وی با بیان اینکه مردم باید در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را انجام دهند، گفت: برای استملاک نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار بودیم که قسمتی از پول زمین‌ها پیش از سفر دیروز به استان گیلان حواله شده و امیدواریم از شنبه آینده، کار استملاک زمین‌ها انجام شود تا ریل‌گذاری نیز با سرعت بیشتری آغاز شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به اتصال مسیر رشت به آستارا اشاره و خاطر نشان کرد: شرکتی برای آستارا نیز تعریف شده و با توجه به اهمیت این مسیر برای کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آنها برای همکاری در اتصال این مسیر اعلام آمادگی کردند و قرارگاه خاتم نیز مشارکت می‌کند.
وی افزود: دولت، قرارگاه خاتم و کشور آذربایجان به صورت مشترک در این پروژه مشارکت می‌کنند و نگرانی از نظر تأمین از نظر تأمین منابع مالی برای این پروژه و همچنین تجهیزات نداریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین به جلسه شب گذشته شورای برنامه‌ریزی استان اشاره و اضافه کرد: برنامه اشتغال گیلان برای بیش از ۲۸ هزار فرصت شغلی در سال جاری تعیین و برای آن حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.
وی با بیان اینکه برای اتصال مسیر رشت به انزلی و همچنین مسیر رشت به آستارا باید بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم، گفت: اگر طی دو سه سال آینده این مقدار اعتبار وارد استان شود می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند.
نوبخت تصریح کرد: در سه سال گذشته بیش از یک هزار و ۳۵۹ میلیارد تومان غیر از اعتبارات به کارهای جاری برای این پروژه اختصاص یافته و زمینه سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.
وی همچنین به آزاد راه قزوین- رشت و هزینه آن اشاره و خاطر نشان کرد: یک قطعه آن ناقص بوده که قطعه منجیل به رودبار است، متأسفانه گاهی اوقات ده ها کیلومتر در این مسیر ترافیک پیش می‌آید و این هشت کیلومتر باقی مانده به دو قسمت چهار کیلومتری تقسیم شده و دو پیمانکار برای اجرای این عملیات آن در نظر گرفته شده که این آزاد راه تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.
نوبخت به تکمیل آزاد راه اشاره کرد و افزود: با اتمام این پروژه همه مردم می‌توانند برای سفر به استان گیلان هم از مسیر ریلی و هم جاده ای استفاده کنند و با مشکلی نیز مواجه نشوند و جاذبه گردشگری گیلان نیز افزایش یابد.
معاون رئیس جمهوری همچنین از کنار گذر بندرانزلی بازدید و در جلسه ای که به منظور هماهنگی بیشتر برای احداث خط ریلی رشت به بندرانزلی و بندرکاسپین برگزار شد، شرکت کرد.
محمدباقر نوبخت روز گذشته نیز از روند اجرای هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده منجیل شهرستان رودبار بازدید کرد.
راه آهن قزوین – رشت، نیمه اسفندماه گذشته با حضور رئیس جمهوری و هیأتی از میهمانان خارجی، به طور رسمی افتتاح شد.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید